Varhaiskasvatus tukemassa maahanmuuttajataustaisen lapsen kotoutumista : kehittämismalli Turun kaupungin varhaiskasvatuksen organisoimalle maahanmuuttajataustaisten lasten lastenhoitoryhmälle
Björkdahl, Anniina (2018)
Björkdahl, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221115
Tiivistelmä
Tämän kehittämistoiminnan tavoitteena oli tuottaa malli, joka toisi esille Turun kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämän kotouttamistoimenpiteiden piirissä olevien maahanmuuttajakotiäitien lasten lastenhoitoryhmän toiminnan kehittämistarpeet. Kehittämistoiminnan toivottiin tuovan myös lasten äitien ja kotouttavaa toimintaa järjestävän tahon, eli Turun ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminnan, ajatuksia esille lastenhoitoryhmän toiminnasta ja sen kehittämisestä. Toiveena oli myös tutustumiskäynnit ja kyselyt vastaavanlaista toimintaa järjestäviin toimipaikkoihin kehitysideoita varten. Toimeksiantajana työlle toimi Turun kaupungin varhaiskasvatuksen aluepäällikkö Kirsti Yrttiaho. Kehittämistoiminta alkoi syksyllä 2017 ja päättyi loppuvuodesta 2018.
Kehittämismenetelminä käytin havainnointia, haastatteluja, kyselyjä ja dialogista kehityskeskustelua. Kehittämistoimintaa varten perustettiin myös kehittämistyöryhmä lastenhoitoryhmän hoitajista, jotka osallistuivat näin kehittämisprosessiin ja toivat omaa ammatillista osaamistaan ja näkemystään mallin luomiseen. Kehittämistoiminnan teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja kasvatuskumppanuuden lähtökohdista, korostaen maahanmuuttajataustaisten lasten kotoutumista.
Kehittämisprosessin tuotoksena valmistui malli, joka tuo esille lastenhoitoryhmän kehittämistarpeet. Mallissa nousee esille neljä pääkokonaisuutta, jotka ovat tila, toiminta, henkilöstö ja yhteistyö. Malli on selkeä ja innovatiivinen ja antaa suuntaviivat toiminnan kehittämiselle tulevaisuudessa.
Kehittämismenetelminä käytin havainnointia, haastatteluja, kyselyjä ja dialogista kehityskeskustelua. Kehittämistoimintaa varten perustettiin myös kehittämistyöryhmä lastenhoitoryhmän hoitajista, jotka osallistuivat näin kehittämisprosessiin ja toivat omaa ammatillista osaamistaan ja näkemystään mallin luomiseen. Kehittämistoiminnan teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja kasvatuskumppanuuden lähtökohdista, korostaen maahanmuuttajataustaisten lasten kotoutumista.
Kehittämisprosessin tuotoksena valmistui malli, joka tuo esille lastenhoitoryhmän kehittämistarpeet. Mallissa nousee esille neljä pääkokonaisuutta, jotka ovat tila, toiminta, henkilöstö ja yhteistyö. Malli on selkeä ja innovatiivinen ja antaa suuntaviivat toiminnan kehittämiselle tulevaisuudessa.