Päivätoiminta Erityisessä huolenpidossa : Kehittämistyö oppivelvollisuuden suorittaneiden nuorten osallistamisesta päivätoimintaan
Pitkäranta, Julia (2018)
Pitkäranta, Julia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221048
Tiivistelmä
Perhekuntoutuskeskus Lauste on lastensuojelupalveluiden asiantuntija Varsinais-Suomessa. Yksi organisaation keskeisimmistä toimintaperiaat-teista on asiakkaan osallistaminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehit-tää Lausteella toimivan erityisen huolenpidon yksikköön oppivelvollisuuden suorittaneiden nuorten päivätoimintaan materiaalipankki. Materiaalipankin sisältämät harjoitukset tukevat itsenäistyvien nuorten kasvua ja kehitystä palvellen heidän yksilöllisiä tavoitteitaan ja tarpeitaan tulevaisuuden suunnittelussa. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä erityisen huolenpidon nuorten sekä yksikössä työskentelevien aikuisten kanssa.
Aikuisille teetetyn teemahaastattelun avulla saatiin muodostettua materiaalipankin pääotsikot. Nuoret osallistuivat otsikoiden mukaisen toiminnan suunnitteluun Learning Cafe-menetelmää soveltaen. Materiaalipankin pääotsikoiksi muodostuivat elämänhallinta, itsenäistyminen, opinnot ja työelämä. Otsikoiden alle nuoret suunnittelivat heitä motivoivia toiminnan muotoja, joista keskeisimmäksi nousivat toiminnallisuus, yhdessä tekeminen, aikuisen läsnäolo sekä tavoitteellisuus. Materiaalipankin runko on avoimesti käytettävissä, mutta sen sisältämät harjoitukset muokkautuvat käyttäjiensä näköiseksi. Sitä on mahdollista soveltaa myös muis-sa yksikön yksilö- ja ryhmätöissä.
Materiaalipankki koettiin hyödylliseksi työvälineeksi. Nuorten osallistaminen oman toimintansa suunnitteluun vahvistaa paitsi näyttöön perustuvaa toimintatapaa, myös Lausteen keskeisimpiä toimintaperiaatteita kanava-na osallistaa nuoret palvelun suunnittelussa. Näin luodaan toiminnalle vaikuttavuutta myös rakenteellisella tasolla.
Aikuisille teetetyn teemahaastattelun avulla saatiin muodostettua materiaalipankin pääotsikot. Nuoret osallistuivat otsikoiden mukaisen toiminnan suunnitteluun Learning Cafe-menetelmää soveltaen. Materiaalipankin pääotsikoiksi muodostuivat elämänhallinta, itsenäistyminen, opinnot ja työelämä. Otsikoiden alle nuoret suunnittelivat heitä motivoivia toiminnan muotoja, joista keskeisimmäksi nousivat toiminnallisuus, yhdessä tekeminen, aikuisen läsnäolo sekä tavoitteellisuus. Materiaalipankin runko on avoimesti käytettävissä, mutta sen sisältämät harjoitukset muokkautuvat käyttäjiensä näköiseksi. Sitä on mahdollista soveltaa myös muis-sa yksikön yksilö- ja ryhmätöissä.
Materiaalipankki koettiin hyödylliseksi työvälineeksi. Nuorten osallistaminen oman toimintansa suunnitteluun vahvistaa paitsi näyttöön perustuvaa toimintatapaa, myös Lausteen keskeisimpiä toimintaperiaatteita kanava-na osallistaa nuoret palvelun suunnittelussa. Näin luodaan toiminnalle vaikuttavuutta myös rakenteellisella tasolla.