Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunteet ja tulevaisuus asiantuntijoiden Twitter-viestinnässä

Kunnari, Pia-Marja (2018)

 
Avaa tiedosto
Kunnari_Pia-Marja.pdf (1.429Mt)
Lataukset: 


Kunnari, Pia-Marja
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321273
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä DEEVA-hankkeen kanssa, jossa hyödynnetään digitalisaation mahdollisuuksia tiedontuotannossa. Tämän kautta halutaan ymmärtää esimerkiksi asiakkaiden kokemuksia uudella ja syvemmällä tasolla.

Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia suomalaisen pankkialan twiittejä ja löytää niistä sellaisia aiheita, jotka auttavat tunnistamaan, millaiset pankkialan viestit kiinnostavat sosiaalista mediaa käyttäviä asiantuntijoita. Kiinnostavaa on millaisia tunteita sieltä on löydettävissä ja kuinka suuri rooli on erilaisilla sanattomilla vihjeillä, kuten emojeilla.

Aineisto koostuu suomalaisen pankkialan asiantuntijoiden twiiteistä alkuvuodesta 2017. TEKESin rahoittamissa NEMO- ja DEEVA-tutkimushankkeissa kehitetyn sävyanalyysityökalun avulla twiitit luokiteltiin positiivisiin, neutraaleihin ja negatiivisiin. Työkalun tulokset vahvistettiin IPA-analyysillä.

Teoriaosuudessa on käsitelty asiantuntijoiden sosiaalisen viestinnän taitoa ja sen tärkeyttä osana ammatillista osaamista. Toinen kantava teema on pankkialan tulevaisuudennäkymät ja siihen nivoutuva viestinnän osaaminen, jonka merkitys korostuu koko ajan samalla kun sosiaalinen media tulee osaksi yrityskulttuureja.

Tulokset kertovat että työyhteisöt ovat monimuotoistuneet eikä työ ole enää niin aikasidonnaista. Teknologian mahdollistama jatkuva läsnäolo muovaa työ- ja vapaa-ajan rajoja. Vastuullisuus ja pankkialan hyvät toimintavat ovat tärkeitä arvoja, jotka näkyivät myös Twitter-viestien teemoissa. Viestien jakomäärät olivat hyvin vähäiset, mutta viestien sävy on useimmiten positiivinen. Ammattimainen sosiaalisen median käyttö on jonkin verran yleistynyt yrityksissä.

Pankkiala on parhaillaan yhdessä aikansa suurimmassa murroksessa digitalisaation ja työkulttuurin muuttuessa. Ammattimainen sosiaalisen median viestintä on vielä toistaiseksi pienen joukon erityisosaamista ja sen potentiaalia ei ole vielä joko huomattu tai osattu hyödyntää. Hienot Twitter-profiilit eivät vielä takaa optimaalista viestintäosaamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste