Tarinallistaminen vaateteollisuudessa
Salo, Sinna (2018)
Salo, Sinna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten tarinallistamista voisi hyödyntää vaateteollisuudessa. Analyysi suoritettiin teemahaastatteluna muutamalle alan ammattilaiselle ja saatuja vastauksia analysoitiin lähdekirjallisuuden ja teorian avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi tarinallistamista eli tarinalähtöistä palvelumuotoilua ja käytetään apuna Kalliomäen 2014 Stooripuu- menetelmää selventämään miten tarinallistaminen tulisi aloittaa. Tarinallistaminen toimii punaisena lankana, jonka avulla yrityksellä on mahdollisuus tuoda esille arvojaan ja rakentaa brändiään syntytarinansa avulla. Sen lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin myös brändin rakentamista ja vaateteollisuutta eettisyyden ja pikamuodin kannalta.
Vaateteollisuudessa on törmätty viimevuosina esille nousseisiin puheenaiheisiin kuten kierrätykseen, ekologisuuteen ja eettisyyteen. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia siitä, mistä tuotteet tulevat, miten ne valmistetaan ja miten vaatealan yritykset panostavat kierrätykseen.
Haastateltaviksi valikoitui kolmen vaatebrändin Ivana Helsingin, Riikka Couturen ja Makian perustajat. Haastattelujen avulla selvisi kuinka tarinallistamalla pystyttäisiin tuomaan markkinoille yrityksiä, joiden arvot kohtaavat kuluttajien kanssa. Tarinallistamalla vaatealan yritys pystyisi luomaan emotionaalisen siteen asiakkaaseen, herättämällä tässä tunteita ja saamalla aikaan aidon kokemuksen.
Teoriaosuudessa käydään läpi tarinallistamista eli tarinalähtöistä palvelumuotoilua ja käytetään apuna Kalliomäen 2014 Stooripuu- menetelmää selventämään miten tarinallistaminen tulisi aloittaa. Tarinallistaminen toimii punaisena lankana, jonka avulla yrityksellä on mahdollisuus tuoda esille arvojaan ja rakentaa brändiään syntytarinansa avulla. Sen lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin myös brändin rakentamista ja vaateteollisuutta eettisyyden ja pikamuodin kannalta.
Vaateteollisuudessa on törmätty viimevuosina esille nousseisiin puheenaiheisiin kuten kierrätykseen, ekologisuuteen ja eettisyyteen. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia siitä, mistä tuotteet tulevat, miten ne valmistetaan ja miten vaatealan yritykset panostavat kierrätykseen.
Haastateltaviksi valikoitui kolmen vaatebrändin Ivana Helsingin, Riikka Couturen ja Makian perustajat. Haastattelujen avulla selvisi kuinka tarinallistamalla pystyttäisiin tuomaan markkinoille yrityksiä, joiden arvot kohtaavat kuluttajien kanssa. Tarinallistamalla vaatealan yritys pystyisi luomaan emotionaalisen siteen asiakkaaseen, herättämällä tässä tunteita ja saamalla aikaan aidon kokemuksen.