Nuorisopsykiatrisen konsultaatiotoiminnan ja moniammatillisen yhteistyön kehittäminen Tampereen yläkouluissa
Halmila-Tarvainen, Henna (2018)
Halmila-Tarvainen, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221141
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kokemuksia nuorisopsykiatrisesta konsultaatiosta sekä yhteistyön toteutumisesta yläkouluille jalkautuneen nuorisopsykiatrisen työryhmän ja koulun toimijoiden välillä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää kehittämisehdotuksia yhteistyön ja konsultaatiotoiminnan suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa nuorisopsykiatrisen konsultaatiotoiminnan tarpeesta, ja laatia ehdotukset konsultaatiotoiminnan ja yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla ryhmähaastatteluna yläkouluille jalkautuneen nuorisopsykiatrisen työryhmän työntekijöitä sekä koulukuraattoreita ja kouluterveydenhoitajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastateltavat kokivat konsultaatiotoiminnan parantaneen ammattilaisten välistä yhteistyötä ja sen olevan nuoren edun mukaista. Kehittämisen kohteena konsultaatiotyössä nähtiin tiedottamisen lisääminen toiminnasta, sekä palveluiden lisääminen ja ammattilaisten välisen yhteistyön lisääminen. Moniammatillisen yhteistyön koettiin olevan joustavaa, ja sitä koettiin tehtävän monella tasolla nuoren etu huomioiden. Yhteistyön lisääminen jaa kehittäminen nähtiin mahdolliseksi lisäämällä vuoropuhelua ammattilaisten välillä sekä vastuuttamalla kaikkia tahoja yhteistyön sujumisesta.
Tulosten perusteella konsultaatiotoiminta on tarpeellista, mutta myös psykiatrista hoitoa tulisi koululaisille olla tarjolla nykyistä enemmän. Konsultaatiotoiminta on nykyisellään kohdistunut lähinnä oppilashuollon työntekijöille, mutta sitä tulisi kohdentaa entistä varhaisempaan vaiheeseen. Tämä tarkoittaa toiminnan kohdentamista entistä enemmän opettajille. Vuoropuhelun lisääminen on oleellinen tekijä yhteistyön parantamisessa.
Tulosten perusteella muodostettuja kehittämisehdotuksia ovat kasvokkain tapahtuvan tiedottamisen, konsultaatiotoiminnan ja yhteistyön lisääminen, sekä kaikille kouluissa toimiville ammattiryhmille yhteisten keskustelu- ja yhteistyöfoorumin järjestäminen. Lisäksi Tampereen nuorisopsykiatrian poliklinikan ja kouluille jalkautuneen nuorisopsykiatrisen työryhmän yhteistyötä ja hoitoa odottavia nuoria tapaavien työntekijöiden tukemista tulee kehittää.
Tulevaisuudessa jatkotutkimusta tarvitaan siitä, kuinka tässä opinnäytetyössä esitellyt kehittämisehdotukset on viety käytäntöön. Myös psykiatrisen konsultaation toteuttamisesta ylipäätään tarvitaan lisää tutkimusta.
Haastateltavat kokivat konsultaatiotoiminnan parantaneen ammattilaisten välistä yhteistyötä ja sen olevan nuoren edun mukaista. Kehittämisen kohteena konsultaatiotyössä nähtiin tiedottamisen lisääminen toiminnasta, sekä palveluiden lisääminen ja ammattilaisten välisen yhteistyön lisääminen. Moniammatillisen yhteistyön koettiin olevan joustavaa, ja sitä koettiin tehtävän monella tasolla nuoren etu huomioiden. Yhteistyön lisääminen jaa kehittäminen nähtiin mahdolliseksi lisäämällä vuoropuhelua ammattilaisten välillä sekä vastuuttamalla kaikkia tahoja yhteistyön sujumisesta.
Tulosten perusteella konsultaatiotoiminta on tarpeellista, mutta myös psykiatrista hoitoa tulisi koululaisille olla tarjolla nykyistä enemmän. Konsultaatiotoiminta on nykyisellään kohdistunut lähinnä oppilashuollon työntekijöille, mutta sitä tulisi kohdentaa entistä varhaisempaan vaiheeseen. Tämä tarkoittaa toiminnan kohdentamista entistä enemmän opettajille. Vuoropuhelun lisääminen on oleellinen tekijä yhteistyön parantamisessa.
Tulosten perusteella muodostettuja kehittämisehdotuksia ovat kasvokkain tapahtuvan tiedottamisen, konsultaatiotoiminnan ja yhteistyön lisääminen, sekä kaikille kouluissa toimiville ammattiryhmille yhteisten keskustelu- ja yhteistyöfoorumin järjestäminen. Lisäksi Tampereen nuorisopsykiatrian poliklinikan ja kouluille jalkautuneen nuorisopsykiatrisen työryhmän yhteistyötä ja hoitoa odottavia nuoria tapaavien työntekijöiden tukemista tulee kehittää.
Tulevaisuudessa jatkotutkimusta tarvitaan siitä, kuinka tässä opinnäytetyössä esitellyt kehittämisehdotukset on viety käytäntöön. Myös psykiatrisen konsultaation toteuttamisesta ylipäätään tarvitaan lisää tutkimusta.