Fuusion vaikutukset myyntipalvelun työntekijöiden työtyytyväisyyteen
Sperisen, Kaisa (2018)
Sperisen, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221215
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Scandic Hotels Oy:ltä, joka joulukuussa 2017 fuusioitui Restel Hotellit Oy:n kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten fuusio on vaikuttanut myyntipalvelun henkilökunnan työtyytyväisyyteen ja onko entisten Restelin ja Scandicin työntekijöiden näkemyksissä eroa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, onko eroa Helsingin, Jyväskylän ja Tampereen myyntipalvelun toimipisteissä ja kaipaavatko työntekijät tukea työnantajalta.
Työ aloitettiin keräämällä materiaalia teoriaosuutta varten. Teoriaosuudessa kerrotaan mikä fuusio on, käydään läpi eri työtyytyväisyysteorioita, selvitetään mikä on muutosprosessi sekä esitellään lyhyesti toimeksiantaja. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin 61 työntekijälle. Kyselytutkimukseen vastasi 37 myyntipalvelun työntekijää Helsingistä, Tampereelta sekä Jyväskylästä. Vastausprosentti oli 60 %. Kyselytutkimuksen luotettavuutta heikentävä tekijä on heikko reliabiliteetti, koska vastaajat ovat saattaneet ymmärtää kysymykset eri tavoin ja kysymykset koskevat menneitä asioita.
Tutkimustulokset osoittivat, että fuusio on vaikuttanut negatiivisesti myyntipalvelun työntekijöiden työtyytyväisyyteen. Vastaukset olivat melko samanlaiset riippumatta toimipisteestä ja siitä, kuka on ollut ennen fuusiota työnantajana. Työntekijät kaipaavat tällä hetkellä lisää perehdytystä. Tutkimuksesta selvisi myös, että vaikka työtyytyväisyys on laskenut, työntekijöillä on hyvä olla töissä ja heidän mielestään työnantaja aidosti välittää työntekijöistä. Uskon, että Scandic Hotels Oy:n vuotisessa työtyytyväisyyskyselyssä epäkohdat nousevat esiin ja niiden poistamiseen tullaan panostamaan.
Työ aloitettiin keräämällä materiaalia teoriaosuutta varten. Teoriaosuudessa kerrotaan mikä fuusio on, käydään läpi eri työtyytyväisyysteorioita, selvitetään mikä on muutosprosessi sekä esitellään lyhyesti toimeksiantaja. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin 61 työntekijälle. Kyselytutkimukseen vastasi 37 myyntipalvelun työntekijää Helsingistä, Tampereelta sekä Jyväskylästä. Vastausprosentti oli 60 %. Kyselytutkimuksen luotettavuutta heikentävä tekijä on heikko reliabiliteetti, koska vastaajat ovat saattaneet ymmärtää kysymykset eri tavoin ja kysymykset koskevat menneitä asioita.
Tutkimustulokset osoittivat, että fuusio on vaikuttanut negatiivisesti myyntipalvelun työntekijöiden työtyytyväisyyteen. Vastaukset olivat melko samanlaiset riippumatta toimipisteestä ja siitä, kuka on ollut ennen fuusiota työnantajana. Työntekijät kaipaavat tällä hetkellä lisää perehdytystä. Tutkimuksesta selvisi myös, että vaikka työtyytyväisyys on laskenut, työntekijöillä on hyvä olla töissä ja heidän mielestään työnantaja aidosti välittää työntekijöistä. Uskon, että Scandic Hotels Oy:n vuotisessa työtyytyväisyyskyselyssä epäkohdat nousevat esiin ja niiden poistamiseen tullaan panostamaan.