Markkinointiviestintäsuunnitelma astiavuokraamo Astiva Oy:lle
Stolt, Petra (2018)
Stolt, Petra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321333
Tiivistelmä
Markkinointiviestinnän suunnittelu on tärkeää, koska markkinointiviestintä tekee yrityksen tuotteet ja palvelut näkyväksi asiakkaille. Ilman markkinointiviestintää asiakkaan on vaikea saada tietoa yrityksestä ja sen tarjoomasta. Hyvällä markkinointiviestinnän suunnittelulla voidaan luoda uusia asiakassuhteita ja vahvistaa jo olemassa olevia, parantaa yrityksen tunnettuutta ja kasvattaa yrityksen myyntiä.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona. Toimeksiantajayritys on vuonna 2000 perustettu Pohjois-Haagassa toimiva astiavuokraamo Astiva Oy. Yrityksen missio on tarjota joustavaa ja kokonaisvaltaista palvelua asiakkaille. Asiakaskuntaan kuuluu sekä yksityisasiakkaita että yritysasiakkaita. Astioita vuokrataan muun muassa häihin, valmistujaisjuhliin sekä suurempiin yritystapahtumiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva ja kustannustehokas markkinointiviestintäsuunnitelma Astivalle. Suunnitelma on rajattu koskemaan pääasiassa digitaalisia markkinointiviestinnän keinoja huomioiden pienyrityksen rajalliset resurssit. Muutamia perinteisempiä viestinnän keinoja on myös sisällytetty suunnitelmaan.
Tietoperustassa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelun tärkeimpiä osa-alueita, kuten tavoitteita, strategiaa, kohderyhmiä ja budjetointia. Suunnitteluun paneudutaan vielä perusteellisemmin markkinointiviestinnän suunnittelumallien esittelyllä. Tietoperustassa käsitellään lisäksi sellaisia perinteisiä- ja digitaalisia markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia, jotka on sisällytetty toimeksiantajayritykselle tehtyyn markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Empiirinen osio koostuu yritykselle luodusta markkinointiviestinnän suunnitelmasta. Keskeisimpiä käytettyjä lähteitä ovat markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten kirjallisuus ja verkkojulkaisut, sekä ajankohtaiset tutkimukset.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, yrityksen toimintaa kehittävä produktityyppinen työ. Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin kevään 2018 aikana ja se valmistui lokakuussa 2018. Astivalle tehty markkinointiviestinnän suunnitelma on tehty toteutettavaksi vuonna 2019.
Opinnäytetyön tuotos, eli Astivan markkinointiviestinnän suunnitelma on työssä liitteenä. Opinnäytetyön myötä Astiva sai ensimmäisen kirjallisen markkinointiviestintäsuunnitelmansa, jonka avulla yritys pääsee aloittamaan myös digitaalisen puolen markkinointiviestintää. Suunnitelmaa voi hyödyntää myös tulevaisuudessa pohjana markkinointiviestinnän suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona. Toimeksiantajayritys on vuonna 2000 perustettu Pohjois-Haagassa toimiva astiavuokraamo Astiva Oy. Yrityksen missio on tarjota joustavaa ja kokonaisvaltaista palvelua asiakkaille. Asiakaskuntaan kuuluu sekä yksityisasiakkaita että yritysasiakkaita. Astioita vuokrataan muun muassa häihin, valmistujaisjuhliin sekä suurempiin yritystapahtumiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva ja kustannustehokas markkinointiviestintäsuunnitelma Astivalle. Suunnitelma on rajattu koskemaan pääasiassa digitaalisia markkinointiviestinnän keinoja huomioiden pienyrityksen rajalliset resurssit. Muutamia perinteisempiä viestinnän keinoja on myös sisällytetty suunnitelmaan.
Tietoperustassa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelun tärkeimpiä osa-alueita, kuten tavoitteita, strategiaa, kohderyhmiä ja budjetointia. Suunnitteluun paneudutaan vielä perusteellisemmin markkinointiviestinnän suunnittelumallien esittelyllä. Tietoperustassa käsitellään lisäksi sellaisia perinteisiä- ja digitaalisia markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia, jotka on sisällytetty toimeksiantajayritykselle tehtyyn markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Empiirinen osio koostuu yritykselle luodusta markkinointiviestinnän suunnitelmasta. Keskeisimpiä käytettyjä lähteitä ovat markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten kirjallisuus ja verkkojulkaisut, sekä ajankohtaiset tutkimukset.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, yrityksen toimintaa kehittävä produktityyppinen työ. Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin kevään 2018 aikana ja se valmistui lokakuussa 2018. Astivalle tehty markkinointiviestinnän suunnitelma on tehty toteutettavaksi vuonna 2019.
Opinnäytetyön tuotos, eli Astivan markkinointiviestinnän suunnitelma on työssä liitteenä. Opinnäytetyön myötä Astiva sai ensimmäisen kirjallisen markkinointiviestintäsuunnitelmansa, jonka avulla yritys pääsee aloittamaan myös digitaalisen puolen markkinointiviestintää. Suunnitelmaa voi hyödyntää myös tulevaisuudessa pohjana markkinointiviestinnän suunnittelussa.