Muutosjohtaminen ja uuden järjestelmän käyttöönotto
Salonen, Terhi (2018)
Salonen, Terhi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221169
Tiivistelmä
Järjestelmävaihdokset ovat nykypäivää. Tekniikan kehittyminen pakottaa myös yritykset uudistumaan. Järjestelmävaihdostilanteissa tulee kuitenkin usein vastaan yllätyksiä, ja ne pakottavat yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan. Tutkimuksen tavoite oli selvittää SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksen pääkaupunkiseudun myyntipalvelun uudesta sähköposti-puhelinjärjestelmänvaihdosta aiheutuvat haasteet ja pyrkiä mahdollisimman tehokkaasti välttämään ne.
Tietoperustassa kuvattiin muutosjohtamista ja uuden tietojärjestelmän käyttöönottoprosessia. Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Ensin tehtiin Webropolissa kyselytutkimus S-Pankin pääkaupunkiseudulla työskenteleville asiakaspalvelijoille. Kyselytutkimuksen vastauksista poimittiin teemoja, joista muodostettiin haastattelulle runko. Sen jälkeen haastateltiin viittä SOK:n Matkailu- ja ravitsemispalveluiden ketjuohjauksen pääkaupunkiseudun myyntipalvelun työntekijää.
Tulokset osoittivat, että laadukas esimiestyö, esimiehen tuki, muutosviestintä ja koulutus auttavat työntekijöitä uuden järjestelmän käyttöönotossa. Testauksia kehittämällä on mahdollista saada tärkeää tietoa uuden järjestelmän käytöstä ja mahdollisista haasteista. Yrityksen kannattaa hyödyntää käyttäjiltä saatua arvokasta tietoa kehitystyössä.
Luottamus yrityksessä syntyy, kun uskotaan kaikkien toimivan tasapuolisesti, rehellisesti ja lojaalisti. Esimiehen, joka nauttii henkilöstön luottamusta, on helpompi saada muutos läpi. Henkilöstön motivointi on tärkeää, mutta erityisen tärkeää muutostilanteissa, jotka voivat aiheuttaa muutosvastarintaa. Yrityksen avoimuus ja selkeä tiedottaminen auttavat muutosviestin ymmärtämistä. Tulosten perusteella on yrityksen syytä opetella muutosta ja sen johtamista sekä otettava uuden järjestelmän kehittämistyössä käyttäjät mukaan.
Tietoperustassa kuvattiin muutosjohtamista ja uuden tietojärjestelmän käyttöönottoprosessia. Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Ensin tehtiin Webropolissa kyselytutkimus S-Pankin pääkaupunkiseudulla työskenteleville asiakaspalvelijoille. Kyselytutkimuksen vastauksista poimittiin teemoja, joista muodostettiin haastattelulle runko. Sen jälkeen haastateltiin viittä SOK:n Matkailu- ja ravitsemispalveluiden ketjuohjauksen pääkaupunkiseudun myyntipalvelun työntekijää.
Tulokset osoittivat, että laadukas esimiestyö, esimiehen tuki, muutosviestintä ja koulutus auttavat työntekijöitä uuden järjestelmän käyttöönotossa. Testauksia kehittämällä on mahdollista saada tärkeää tietoa uuden järjestelmän käytöstä ja mahdollisista haasteista. Yrityksen kannattaa hyödyntää käyttäjiltä saatua arvokasta tietoa kehitystyössä.
Luottamus yrityksessä syntyy, kun uskotaan kaikkien toimivan tasapuolisesti, rehellisesti ja lojaalisti. Esimiehen, joka nauttii henkilöstön luottamusta, on helpompi saada muutos läpi. Henkilöstön motivointi on tärkeää, mutta erityisen tärkeää muutostilanteissa, jotka voivat aiheuttaa muutosvastarintaa. Yrityksen avoimuus ja selkeä tiedottaminen auttavat muutosviestin ymmärtämistä. Tulosten perusteella on yrityksen syytä opetella muutosta ja sen johtamista sekä otettava uuden järjestelmän kehittämistyössä käyttäjät mukaan.