Euroopan paras museoravintola : Askelmerkit parempaan asiakaskokemukseen
Huhtala, Anu (2018)
Huhtala, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää käsitettä parhaasta eurooppalaisesta museoravintolasta asiakaskokemuksen ja arvonmuodostuksen kysymysten kautta. Työn tarkoitus oli määrittää kohdeorganisaatiolle suuntaviivoja kohti parempaa
asiakaskokemusta, palvelun laatua ja visiota Euroopan parhaasta museoravintolasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys koostui palvelukeskeisestä strategiasta, asiakaskokemuksesta ja arvon muodostuksesta asiakaskokemuksen kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin avoimena asiantuntijahaastatteluna ja strategiakeskustelujen avulla.
Tulosten perusteella Euroopan paras museoravintola tarjoaa palveluita museon asiakkaille visuaalisessa ja ainutlaatuisessa ympäristössä niistä lähtökohdista, missä asiakas kulloinkin on. Paras museoravintola tarjoaa mutkattoman, laadukkaan ja johdonmukaisen sekä kokonaisvaltaisen elämyksen viestien palveluista selkeästi eri kohderyhmät huomioiden. Henkilöstö koostuu rohkeista ja persoonallisista asiantuntijoista ja tarinankertojista, jotka samaistuvat ravintolan ja toimintaympäristön arvoihin. Heitä yhdistää uteliaisuus asiakasta, toimintaympäristöä ja yrityksen taloudellista menestystä kohtaan. Toimintaa kehitetään asiakkaan lähtökohdista huomioiden liiketoiminnan taloudelliset resurssit ja toiminnan kannattavuus.
Strategian jalkauttaminen vaatii avointa keskustelua ja henkilöstön sitoutumista organisaation arvoihin. Työkaluna voisi toimia tuloskortin käyttöönotto palvelutoiminnan erityispiirteet huomioiden. Jo rekrytointivaiheessa on tärkeää tunnistaa osaamistarpeet. Prosessien kirkastamisella, huolellisella perehdytyksellä, kielitaidon sekä tekniikan ja palveluosaamisen lisäkoulutuksella päästään tasalaatuisempaan tulokseen.
asiakaskokemusta, palvelun laatua ja visiota Euroopan parhaasta museoravintolasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys koostui palvelukeskeisestä strategiasta, asiakaskokemuksesta ja arvon muodostuksesta asiakaskokemuksen kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin avoimena asiantuntijahaastatteluna ja strategiakeskustelujen avulla.
Tulosten perusteella Euroopan paras museoravintola tarjoaa palveluita museon asiakkaille visuaalisessa ja ainutlaatuisessa ympäristössä niistä lähtökohdista, missä asiakas kulloinkin on. Paras museoravintola tarjoaa mutkattoman, laadukkaan ja johdonmukaisen sekä kokonaisvaltaisen elämyksen viestien palveluista selkeästi eri kohderyhmät huomioiden. Henkilöstö koostuu rohkeista ja persoonallisista asiantuntijoista ja tarinankertojista, jotka samaistuvat ravintolan ja toimintaympäristön arvoihin. Heitä yhdistää uteliaisuus asiakasta, toimintaympäristöä ja yrityksen taloudellista menestystä kohtaan. Toimintaa kehitetään asiakkaan lähtökohdista huomioiden liiketoiminnan taloudelliset resurssit ja toiminnan kannattavuus.
Strategian jalkauttaminen vaatii avointa keskustelua ja henkilöstön sitoutumista organisaation arvoihin. Työkaluna voisi toimia tuloskortin käyttöönotto palvelutoiminnan erityispiirteet huomioiden. Jo rekrytointivaiheessa on tärkeää tunnistaa osaamistarpeet. Prosessien kirkastamisella, huolellisella perehdytyksellä, kielitaidon sekä tekniikan ja palveluosaamisen lisäkoulutuksella päästään tasalaatuisempaan tulokseen.