Voiteluöljynlisäaineen vaikutukset dieselmoottorin suorituskykyyn ja pakokaasupäästöihin
Mrva, Jan (2018)
Mrva, Jan
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321369
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Green Saver -öljynlisäaineen vaikutuksia dieselmoottorin suorituskykyyn ja pakokaasupäästöihin. Öljynlisäaine on moottoriöljyyn lisättävää ainetta, jonka pitäisi parantaa erilaisia ominaisuuksia, kuten moottorin suorituskykyjä tai pienentää pakokaasupäästöjä.
Opinnäytetyö suoritettiin Turun ammattikorkeakoulun polttomoottorilaboratoriossa. Tutkimukseen käytettiin Agco Power 44 AWI -dieselmoottoria. Mittaustuloksien saamiseksi käytettiin hot NRTC, NRSC sekä rajamomentti testisyklejä.
Tutkimus aloitettiin suorittamalla moottorin referenssiajo ilman lisäainetta käyttäen, johon tulevia tuloksia verrattaisiin. Referenssiajon jälkeen lisättiin öljynlisäaine. Moottorin ajotunnit olivat ennalta määrätyt tietyin ajotuntivälein. Välit olivat suoraan lisäyksen jälkeen, 25 tunnin sekä 50 tunnin kohdilla.
Ensimmäiset tulokset öljynlisäaineen lisäämisen jälkeen kertoivat pienestä muutoksesta polttoaineen ominaiskulutuksessa sekä pakokaasupäästöissä. Seuraavissa tuloksissa öljynlisäaineen sisäänajojen jälkeen kuitenkin erot vain pienenivät ja lopulta tasaantuivat niin läheisiksi, että erot voidaan selittää mittauslaitteiston mittaustarkkuuden marginaalilla.
Opinnäytetyö suoritettiin Turun ammattikorkeakoulun polttomoottorilaboratoriossa. Tutkimukseen käytettiin Agco Power 44 AWI -dieselmoottoria. Mittaustuloksien saamiseksi käytettiin hot NRTC, NRSC sekä rajamomentti testisyklejä.
Tutkimus aloitettiin suorittamalla moottorin referenssiajo ilman lisäainetta käyttäen, johon tulevia tuloksia verrattaisiin. Referenssiajon jälkeen lisättiin öljynlisäaine. Moottorin ajotunnit olivat ennalta määrätyt tietyin ajotuntivälein. Välit olivat suoraan lisäyksen jälkeen, 25 tunnin sekä 50 tunnin kohdilla.
Ensimmäiset tulokset öljynlisäaineen lisäämisen jälkeen kertoivat pienestä muutoksesta polttoaineen ominaiskulutuksessa sekä pakokaasupäästöissä. Seuraavissa tuloksissa öljynlisäaineen sisäänajojen jälkeen kuitenkin erot vain pienenivät ja lopulta tasaantuivat niin läheisiksi, että erot voidaan selittää mittauslaitteiston mittaustarkkuuden marginaalilla.