Afaattisten henkilöiden ohjauskeinot fysioterapeuttisessa allasharjoittelussa : kuvalliset ohjekortit ohjaamisen tukena
Arasola, Anna; Palkén, Pauliina (2018)
Arasola, Anna
Palkén, Pauliina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321376
Tiivistelmä
Aivoverenkiertohäiriöihin sairastuu Suomessa vuosittain n. 25 000 henkilöä, joista kolmanneksella esiintyy afasiaa. Afasia on kielellinen häiriö, joka ilmenee puheen tuotossa tai ymmärtämisessä sekä kirjoittamisessa. Afasia vaikeuttaa kommunikointia muiden ihmisten kanssa, minkä seurauksena sosiaalinen kanssakäyminen voi vähentyä ja riski syrjäytymiseen kasvaa. Afaattisen henkilön kommunikointiin on olemassa erilaisia tukikeinoja, kuten eleet, kirjoittaminen, piirtäminen sekä kuvat. Erilaisten tukikeinojen käyttö tukee vuorovaikutusta ja kommunikointia, mikä edistää afaattisen henkilön toimintakykyä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Aivoliitto ry:lle ja sen tavoitteena oli kehittää Erityisosaamiskeskus Suvituulessa toimivan AVH-asiakkaiden allasryhmän tunnin sisältöä, ottaen huomioon afasia-asiakkaiden oireet ohjauksen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota afasia-asiakkaiden ohjaamisessa huomioitavat asiat ja toimia tietopakettina perehdyttäessä Aivoliittoon harjoitteluun tulevia opiskelijoita ennen allasryhmän ohjaamista.
Allasryhmän toimintaa kehitettiin muuttamalla tunnin rakenne kiertoharjoittelutyyppiseksi kuvallisten ohjekorttien avulla. Opinnäytetyö toteutettiin havainnoimalla ja ohjaamalla AVH-asiakkaiden allasryhmää ilman kuvallisia ohjekortteja sekä niiden kanssa. Ohjauskertojen jälkeen haastateltiin afasia-asiakasta kuvallisten ohjekorttien toimivuudesta sekä keinoista, joita tulisi ottaa huomioon afasia-asiakasta ohjatessa. Opinnäytetyön tuotoksena on allasryhmien kiertoharjoitteluun suunniteltu kuvapankki, jonka ohjeet huomioitiin afasia-asiakkaiden näkökulmasta.
Havainnoinnin ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että visuaalinen ohjaus on afaattisille henkilöille tärkein ohjauskeino. Verbaalisten ohjeiden tulee olla mahdollisimman selkeitä, ja osa asiakkaista kertoi, että verbaalinen ohjaus on heille lähes merkityksetöntä. Manuaalinen ohjaus oli allasohjauksessa mahdotonta toteuttaa, kun ohjaaja oli altaan reunalla. Kuvakorteista oli hyötyä erityisesti niille asiakkaille, joilla oli muistivaikeuksia ja ne antoivat ohjaajalle enemmän aikaa henkilökohtaiseen ohjaamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Aivoliitto ry:lle ja sen tavoitteena oli kehittää Erityisosaamiskeskus Suvituulessa toimivan AVH-asiakkaiden allasryhmän tunnin sisältöä, ottaen huomioon afasia-asiakkaiden oireet ohjauksen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota afasia-asiakkaiden ohjaamisessa huomioitavat asiat ja toimia tietopakettina perehdyttäessä Aivoliittoon harjoitteluun tulevia opiskelijoita ennen allasryhmän ohjaamista.
Allasryhmän toimintaa kehitettiin muuttamalla tunnin rakenne kiertoharjoittelutyyppiseksi kuvallisten ohjekorttien avulla. Opinnäytetyö toteutettiin havainnoimalla ja ohjaamalla AVH-asiakkaiden allasryhmää ilman kuvallisia ohjekortteja sekä niiden kanssa. Ohjauskertojen jälkeen haastateltiin afasia-asiakasta kuvallisten ohjekorttien toimivuudesta sekä keinoista, joita tulisi ottaa huomioon afasia-asiakasta ohjatessa. Opinnäytetyön tuotoksena on allasryhmien kiertoharjoitteluun suunniteltu kuvapankki, jonka ohjeet huomioitiin afasia-asiakkaiden näkökulmasta.
Havainnoinnin ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että visuaalinen ohjaus on afaattisille henkilöille tärkein ohjauskeino. Verbaalisten ohjeiden tulee olla mahdollisimman selkeitä, ja osa asiakkaista kertoi, että verbaalinen ohjaus on heille lähes merkityksetöntä. Manuaalinen ohjaus oli allasohjauksessa mahdotonta toteuttaa, kun ohjaaja oli altaan reunalla. Kuvakorteista oli hyötyä erityisesti niille asiakkaille, joilla oli muistivaikeuksia ja ne antoivat ohjaajalle enemmän aikaa henkilökohtaiseen ohjaamiseen.