Laadunhallinta osana toimivaa yritystä
Virtanen, Mauri (2018)
Virtanen, Mauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321332
Tiivistelmä
Organisaatioissa ja yritysmaailmassa on ollut jo kauan käytössä lukuisia erilaisia laadunhallintajärjestelmiä ja tekniikoita laadun varmistamiseen. Ne ovat laaja joukko keinoja ja työkaluja joiden tarkoitus parantamaan yrityksen johdon ja organisaation toiminnan laadunhallintaan liittyviä asioita.
Tämän opinnäytetyön tausta kumpuaa kirjoittajan työelämästä ja tulevaisuuden odotuksista laadunhallinnan parissa. Tavoite opinnäytetyölle on omaksua kokonaisvaltaista laadunhallintaa logistisissa prosesseissa case-yrityksen malleihin pohjautuen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä aihepiirin kirjallisuuden ohella käytettiin case-yrityksen laatujohtajan ja logistiikka -ja tuotantojohtajan haastatteluiden perusteella saatua tietoa toimivan laadunhallintaa arvostavan yrityksen toimintatavoista ja laadun kehittämisestä.
Opinnäytetyön kirjoittamisen ja haastatteluiden yhteydessä löydettiin oikeanlaisia keino- ja toimivaan laatukulttuurin luomiseen yrityksessä erilaisia työkaluja käyttäen. Lean työkaluja ja ISO 9001:2015 -standardiin perustuvia laadun määrittelyitä voidaan hyväksikäyttää ja dokumentoida ilman laatujärjestelmän sertifiointia niin, että ne silti vastaavat erittäin hyvin yrityksen sisäistä ja asiakkaiden asettamaa laatua.
Yrityksen laadunhallinnan luomisesta logistisissa prosesseissa ja siitä oppineena voidaan sanoa, että case-yritys toimii jokapäiväisesti omien laadunhallintakriteeriensä mukaan niin, että se vastaa ISO 9001 -standardin vaatimuksia, sekä Lean työkaluja hyväksikäyttäen omalla toiminta-alueellaan. Henkilöstön toiminta on logistiikassa saumatonta ja jatkuvan parantamisen osalta mallikasta.
Opinnäytetyössä laadunhallintaa tarkasteltiin monipuolisesti eri työkaluja käyttäen. Aihepiirin kirjallisuuden, internetlähteiden, sekä haastatteluiden ja yrityksen sisäisen laadunhallinnan tutkimisella voidaan todeta, että koko prosessi oli erittäin opettavainen.
Tämän opinnäytetyön tausta kumpuaa kirjoittajan työelämästä ja tulevaisuuden odotuksista laadunhallinnan parissa. Tavoite opinnäytetyölle on omaksua kokonaisvaltaista laadunhallintaa logistisissa prosesseissa case-yrityksen malleihin pohjautuen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä aihepiirin kirjallisuuden ohella käytettiin case-yrityksen laatujohtajan ja logistiikka -ja tuotantojohtajan haastatteluiden perusteella saatua tietoa toimivan laadunhallintaa arvostavan yrityksen toimintatavoista ja laadun kehittämisestä.
Opinnäytetyön kirjoittamisen ja haastatteluiden yhteydessä löydettiin oikeanlaisia keino- ja toimivaan laatukulttuurin luomiseen yrityksessä erilaisia työkaluja käyttäen. Lean työkaluja ja ISO 9001:2015 -standardiin perustuvia laadun määrittelyitä voidaan hyväksikäyttää ja dokumentoida ilman laatujärjestelmän sertifiointia niin, että ne silti vastaavat erittäin hyvin yrityksen sisäistä ja asiakkaiden asettamaa laatua.
Yrityksen laadunhallinnan luomisesta logistisissa prosesseissa ja siitä oppineena voidaan sanoa, että case-yritys toimii jokapäiväisesti omien laadunhallintakriteeriensä mukaan niin, että se vastaa ISO 9001 -standardin vaatimuksia, sekä Lean työkaluja hyväksikäyttäen omalla toiminta-alueellaan. Henkilöstön toiminta on logistiikassa saumatonta ja jatkuvan parantamisen osalta mallikasta.
Opinnäytetyössä laadunhallintaa tarkasteltiin monipuolisesti eri työkaluja käyttäen. Aihepiirin kirjallisuuden, internetlähteiden, sekä haastatteluiden ja yrityksen sisäisen laadunhallinnan tutkimisella voidaan todeta, että koko prosessi oli erittäin opettavainen.