Määränpäänä Afrikka : Kansainvälisyyskasvatusta työpajoina
Tuppela, Tiina (2010)
Tuppela, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010988
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni aukikirjoitan Määränpäänä Afrikka-projektin peruskoululaisille kohdentamien työpajojen sisällöt. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio selvittää työpajoihin osallistuneiden oppilaiden henkilökohtaisia kokemuksia ja havaintoja monikulttuurisuudesta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio antaa tietoa siitä, kuinka oppilaat vastaanottivat toteutetut työpajat.
Opinnäytetyön teoriaosiossa kartoitetaan lähtökohdat kansainvälisyyskasvatuksen toteuttamiselle Suomessa. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosiossa avataan ja määritellään kansainvälisyyskasvatusta sekä kansainvälisyyskasvatukseen läheisesti liittyvää terminologiaa ja käsitteitä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi. Aineiston tuottamisen menetelmänä on opinnäytetyön kvalitatiivista luonnetta tukeva teemahaastattelu. Käytönnössä teemahaastattelu toteutui ryhmähaastatteluina, joihin osallistui 15 työpajoihin osallistunutta oppilasta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion tuloksissa ilmenee lasten muodostamien kulttuurimerkitysten kiinnittyminen jo aiemmin saatuun tietoon. Lisäksi kulttuuriset merkityssuhteet rakentuvat tulosten perusteella aktiivisesti vuorovaikutuksessa
Opinnäytetyön teoriaosiossa kartoitetaan lähtökohdat kansainvälisyyskasvatuksen toteuttamiselle Suomessa. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosiossa avataan ja määritellään kansainvälisyyskasvatusta sekä kansainvälisyyskasvatukseen läheisesti liittyvää terminologiaa ja käsitteitä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi. Aineiston tuottamisen menetelmänä on opinnäytetyön kvalitatiivista luonnetta tukeva teemahaastattelu. Käytönnössä teemahaastattelu toteutui ryhmähaastatteluina, joihin osallistui 15 työpajoihin osallistunutta oppilasta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion tuloksissa ilmenee lasten muodostamien kulttuurimerkitysten kiinnittyminen jo aiemmin saatuun tietoon. Lisäksi kulttuuriset merkityssuhteet rakentuvat tulosten perusteella aktiivisesti vuorovaikutuksessa