Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varaosaliikkeen varastonhallinta ja tuotepalautukset

Peltomäki, Tero (2018)

 
Avaa tiedosto
Peltomaki_Tero.pdf (1.751Mt)
Lataukset: 


Peltomäki, Tero
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321435
Tiivistelmä
Varastonhallinta ja oman toimintamallin kehittäminen sekä tuotepalautukset ja takuutuotteiden käsittely vievät paljon työaikaa ja taloudellisia resursseja varaosaliikkeen toiminnassa. Varastonhallintaan ja toimintamallien kehittämiseen kuluu yrityksen resursseja, mutta niiden avulla voidaan kuitenkin kehittää sen toimintaa. Tuotepalautukset puolestaan ovat yleensä tarpeettomia toimintoja. Niiden käsittelyyn kuluu runsaasti aikaa ja yrityksen kassavaroja. Ne molemmat ovat yritykselle tärkeitä resursseja, joille on muitakin käyttökohteita.

Tämä opinnäytetyö muodostui kahdesta pääaihepiiristä. Ensimmäiseksi työssä esiteltiin varastonhallinnan keinoja kaupan alan yrityksen näkökulmasta. Työssä käsiteltiin myös Lean-toimintamallin perusteita, joilla yrityksen toimintaa voi kehittää kokonaisvaltaisesti välttäen kaikkea ylimääräistä hukkaa sen toiminnassa. Siihen liittyen työssä esiteltiin yksi Lean-toimintamallin käytännönläheisimmistä työkaluista, 5S-menetelmä. Siitä laadittiin käytännön ehdotus työn tilaajalle. Toisena pääaihepiirinä työssä tutkittiin varaosaliikkeen toimintaa tuotepalautusten ja takuutuotteiden käsittelyssä. Työssä esiteltiin tuotepalautusten ja takuutuotteiden käsittelymenetelmät, tavarantoimittajien vaatimukset niissä sekä yleiset varaosaliikkeen toiminnan haasteet. Myös asiakasnäkökulma otettiin työhön mukaan. Asiakasnäkökulmaa tutkittiin laajasti korjaamoasiakkaille tehdyn kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen perusteella pyrittiin saamaan lisätietoa heidän näkemyksistään tuotepalautuksia ja takuutuotteita koskien.

Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena esitellä työn tilaajalle varastonhallinnan ja yrityksen toimintamallien kehittämisen keinoja. Tarkoituksena oli myös käsitellä tuote-palautuksien ja takuutuotteiden käsittelymenetelmät sekä niissä esiintyvät haasteet. Työn perusteella oli tarkoitus muodostaa selkeä kokonaiskuva varaosaliikkeen toiminnan haastavuudesta. Työn tulosten perusteella työn tilaaja voi vapaamuotoisesti edelleen kehittää ja tehostaa yrityksensä toimintaa. Tulosten avulla työn tilaaja voi muodostaa itselleen kokonaiskäsityksen yrityksensä toiminnasta ja luoda sille oman toimintakulttuurinsa mukaisen päivitetyn toimintamallin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste