Original Sokos Hotel Seurahuone Savonlinnan asiakkaiden osallistaminen Green Key -ympäristötoimintaan
Nousiainen, Anniina (2018)
Nousiainen, Anniina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Original Sokos Hotel Seurahuone Savonlinnan asiakkaiden näkemyksiä hotellin Green Key -merkin mukaisesta ympäristötyöstä. Tutkimuksen keskiössä oli asiakkaiden osallistaminen ympäristömerkin mukaiseen toimintaan. Päätavoitteena oli etsiä kehitysideoita siitä, kuinka asiakkaat voisivat osallistua hotellin ympäristötyöhön heille mieluisilla tavoilla ja osallistavilla menetelmillä.
Työssä esitellään työn toimeksiantajaa Savonlinnan Seurahuonetta sekä Sokos Hotels -ketjua ja Osuuskauppa Suur-Savoa. Teoriaosiossa käydään läpi eri ympäristömerkkejä, joista tarkemmin Green Key -ympäristöohjelmaa ja sen toteutumista hotellissa. Hotellin ympäristötyön merkitystä asiakkaalle lähestytään asiakkaan ympäristöarvojen ja ympäristötietoisuuden, hotellin ympäristöviestinnän sekä asiakkaan ympäristötyöhön osallistamisen teemojen kautta.
Opinnäytetyö oli laadullista ja määrällistä tutkimusotetta yhdistävä tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Asiakkaan näkökulmaa tutkittiin hotellissa majoittuneille asiakkaille jaetulla kyselyllä, joka käsitteli muun muassa asiakkaiden suhtautumista hotellin ympäristömerkkiin, arvostuksen kohteita hotellin ympäristötyössä sekä mahdollisia kehitysehdotuksia ja toiveita Seurahuoneen ympäristötyön kehittämiseen.
Kyselyn tuloksena asiakkaat arvioivat itsensä melko ympäristötietoisiksi, mutta hotellin valinnassa ympäristömerkki ei ollut tärkein vaikuttaja. Green Key -merkki ei ollut vastaajille kovin tuttu ja siksi siitä ja sen mukaisesta ympäristötyöstä toivottiin lisää informaatiota kompaktisti ja helposti lähestyttävässä muodossa. Asiakaskyselyn tuloksista hotellille koottiin konkreettisia kehitysideoita Green Key -merkin mukaisen ympäristötyön kehittämiseen. Kyselyssä asiakkaille tärkeimmiksi asioiksi nousi osallistumisen heiltä edellyttämien toimenpiteiden helppous ja vaivattomuus.
Työssä esitellään työn toimeksiantajaa Savonlinnan Seurahuonetta sekä Sokos Hotels -ketjua ja Osuuskauppa Suur-Savoa. Teoriaosiossa käydään läpi eri ympäristömerkkejä, joista tarkemmin Green Key -ympäristöohjelmaa ja sen toteutumista hotellissa. Hotellin ympäristötyön merkitystä asiakkaalle lähestytään asiakkaan ympäristöarvojen ja ympäristötietoisuuden, hotellin ympäristöviestinnän sekä asiakkaan ympäristötyöhön osallistamisen teemojen kautta.
Opinnäytetyö oli laadullista ja määrällistä tutkimusotetta yhdistävä tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Asiakkaan näkökulmaa tutkittiin hotellissa majoittuneille asiakkaille jaetulla kyselyllä, joka käsitteli muun muassa asiakkaiden suhtautumista hotellin ympäristömerkkiin, arvostuksen kohteita hotellin ympäristötyössä sekä mahdollisia kehitysehdotuksia ja toiveita Seurahuoneen ympäristötyön kehittämiseen.
Kyselyn tuloksena asiakkaat arvioivat itsensä melko ympäristötietoisiksi, mutta hotellin valinnassa ympäristömerkki ei ollut tärkein vaikuttaja. Green Key -merkki ei ollut vastaajille kovin tuttu ja siksi siitä ja sen mukaisesta ympäristötyöstä toivottiin lisää informaatiota kompaktisti ja helposti lähestyttävässä muodossa. Asiakaskyselyn tuloksista hotellille koottiin konkreettisia kehitysideoita Green Key -merkin mukaisen ympäristötyön kehittämiseen. Kyselyssä asiakkaille tärkeimmiksi asioiksi nousi osallistumisen heiltä edellyttämien toimenpiteiden helppous ja vaivattomuus.