Käsihygienian ohjauspäivä Vehniän koululla ja päiväkodilla : -interventio Precede Proceed-mallia hyödyntäen
Orrainen, Elina (2018)
Orrainen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221095
Tiivistelmä
Vehniän koulussa ja päiväkodissa haluttiin tehostaa käsihygienian toteutumista tulevan influenssakauden alkaessa. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli edistää tartuntatautien ehkäisyä kouluissa ja päiväkodeissa. Tavoitteena ja kehittämistehtävinä oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida käsihygienian ohjauspäivä Vehniän koululle ja päiväkodille Precede-Proceed-mallia hyödyntäen.
Käsihygieniapäivän suunnittelua varten kohderyhmä osallistettiin suunnitteluun Precede-Proceed-mallin sosiaalisen arvioinnin vaiheessa. Aineiston keruumenetelminä olivat haastattelu ja kysely. Aineisto analysoitiin luokittelun avulla. Kyselyn tulokseksi saatiin, että käsiä pestiin bakteerien vuoksi. Käsien pesu toteutui parhaiten wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Käsien pesua pidettiin tärkeänä. Haastatteluaineistosta nousi esiin käsihygieniaa edistävät ja estävät tekijät. Käsihygieniapäivän suunnitteluun käytettiin lisäksi epidemiologista, käyttäytymisen, ympäristön, kasvatuksen, organisaation, hallinnon ja politiikan arviointia
Precede-Proceed-mallin mukaisesti.
Ohjauspäivä toteutettiin ennen influenssakauden alkamista marraskuussa 2017. Ohjaukseen saatiin apua Jyväskylän ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilta. Ohjaustuntiin sisältyi luento diaesityksineen, käsien pesun opetus ja kotitehtävä opettaa vanhemmille käsien pesu. Päiväkodilla opetettiin vain käsien pesu. Intervention prosessi-, tehokkuus- ja tulosarviointia varten toteutettiin kolme kyselyä, joilla kartoitettiin kohderyhmän käsihygienian toteutumista ennen ja jälkeen ohjauspäivän sekä käsihygienian ohjauspäivän onnistumista. Käsihygienian noudattaminen oli pysynyt ennallaan ja käsiä pestiin bakteerien vuoksi. Käsien pesua ei pidetty enää niin tärkeänä, mutta koulussa muistutettiin käsien pesusta enemmän kuin aiemmin. Ohjauspäivää pidettiin hyödyllisenä.
Käsihygieniapäivän suunnittelua varten kohderyhmä osallistettiin suunnitteluun Precede-Proceed-mallin sosiaalisen arvioinnin vaiheessa. Aineiston keruumenetelminä olivat haastattelu ja kysely. Aineisto analysoitiin luokittelun avulla. Kyselyn tulokseksi saatiin, että käsiä pestiin bakteerien vuoksi. Käsien pesu toteutui parhaiten wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Käsien pesua pidettiin tärkeänä. Haastatteluaineistosta nousi esiin käsihygieniaa edistävät ja estävät tekijät. Käsihygieniapäivän suunnitteluun käytettiin lisäksi epidemiologista, käyttäytymisen, ympäristön, kasvatuksen, organisaation, hallinnon ja politiikan arviointia
Precede-Proceed-mallin mukaisesti.
Ohjauspäivä toteutettiin ennen influenssakauden alkamista marraskuussa 2017. Ohjaukseen saatiin apua Jyväskylän ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilta. Ohjaustuntiin sisältyi luento diaesityksineen, käsien pesun opetus ja kotitehtävä opettaa vanhemmille käsien pesu. Päiväkodilla opetettiin vain käsien pesu. Intervention prosessi-, tehokkuus- ja tulosarviointia varten toteutettiin kolme kyselyä, joilla kartoitettiin kohderyhmän käsihygienian toteutumista ennen ja jälkeen ohjauspäivän sekä käsihygienian ohjauspäivän onnistumista. Käsihygienian noudattaminen oli pysynyt ennallaan ja käsiä pestiin bakteerien vuoksi. Käsien pesua ei pidetty enää niin tärkeänä, mutta koulussa muistutettiin käsien pesusta enemmän kuin aiemmin. Ohjauspäivää pidettiin hyödyllisenä.