Yleistajuistaminen hoitotyötä tekeville : Tutkimustiedosta näyttöön perustuvaan toimintaa
Linjama, Tero (2018)
Linjama, Tero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321283
Tiivistelmä
Hoitotyötä tekevillä on tarve saada nopeasti ja mielellään myös helposti tietoonsa merkittävät hoitotieteelliset tai lähialojen tutkimustulokset. Hoitotieteelliset artikkelit kirjoitetaan toisille saman alan tutkijoille, mutta ne täytyy saattaa tiedoksi myös hoitotyötä tekeville.
Hoitotyötä tekevät ovat tutkimustiedon käyttäjinä tärkeässä roolissa. Heidän pitää kuulla, lukea, ymmärtää ja sisäistää tieteellisen tutkimuksen merkittävät tulokset. Parhaimmillaan nopea tiedon jakaminen vaikuttaa potilaan hyvinvointiin, paranemiseen ja hoitokustannuksiin. Merkittävässä roolissa tässä työssä on tieteellisen artikkelin kirjoittaja, jonka pitää pystyä yleistajuistamaan tutkimuksensa tulokset ja julkaisemaan ne oikealla tavalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kirjallisuudesta vinkkejä, miten yleistajuistaminen pitäisi hoitotyötä tekeviä varten tehdä. Tutkimus toteutettiin yhteisöviestintään, mediatutkimukseen ja hoitotieteelliseen artikkeliin keskittyvänä kirjallisuuskatsauksena. Artikkelien valintaan käytettiin JykDokia, Cinahlia ja Pubmedia. Mukaan otettiin 6 tutkimusartikkelia näiltä tieteenaloilta. Tutkimukseen sisältyi myös metasynteesi siitä, mitä eri tieteenalojen yleistajuistamisessa pitää huomioida hoitotyön näkökulmasta. Tutkimuksessa analysoitiin yleistajuistamisprosessia yhteiskunnallisesta sekä kirjoittajan ja lukijan näkökulmasta. Ala- ja yläluokkien avulla tutkimuskysymykseen etsittiin vastausta
tutkimuskysymykseen Koska varsinaista tutkimusta yleistajuistamisesta hoitotyöntekijöitä varten ei ole tehty, sellaiselle olisi tilaus. Muutoin hoitotieteen julkaisujen yleistajuistamisessa voidaan käyttää tämän tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä mainittuja kohtia.
Hoitotyötä tekevät ovat tutkimustiedon käyttäjinä tärkeässä roolissa. Heidän pitää kuulla, lukea, ymmärtää ja sisäistää tieteellisen tutkimuksen merkittävät tulokset. Parhaimmillaan nopea tiedon jakaminen vaikuttaa potilaan hyvinvointiin, paranemiseen ja hoitokustannuksiin. Merkittävässä roolissa tässä työssä on tieteellisen artikkelin kirjoittaja, jonka pitää pystyä yleistajuistamaan tutkimuksensa tulokset ja julkaisemaan ne oikealla tavalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kirjallisuudesta vinkkejä, miten yleistajuistaminen pitäisi hoitotyötä tekeviä varten tehdä. Tutkimus toteutettiin yhteisöviestintään, mediatutkimukseen ja hoitotieteelliseen artikkeliin keskittyvänä kirjallisuuskatsauksena. Artikkelien valintaan käytettiin JykDokia, Cinahlia ja Pubmedia. Mukaan otettiin 6 tutkimusartikkelia näiltä tieteenaloilta. Tutkimukseen sisältyi myös metasynteesi siitä, mitä eri tieteenalojen yleistajuistamisessa pitää huomioida hoitotyön näkökulmasta. Tutkimuksessa analysoitiin yleistajuistamisprosessia yhteiskunnallisesta sekä kirjoittajan ja lukijan näkökulmasta. Ala- ja yläluokkien avulla tutkimuskysymykseen etsittiin vastausta
tutkimuskysymykseen Koska varsinaista tutkimusta yleistajuistamisesta hoitotyöntekijöitä varten ei ole tehty, sellaiselle olisi tilaus. Muutoin hoitotieteen julkaisujen yleistajuistamisessa voidaan käyttää tämän tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä mainittuja kohtia.