Flown, dialogisuuden sekä seikkailun ja elämyksen sävyttämä perhe-elämä : Toiminnallisuuteen ohjaava kirja lapsiperheille
Härkönen, Minna (2018)
Härkönen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja edistää lapsiperheiden terveyden, hyvinvoinnin ja elämänlaadun kokemusta. Tavoitteena oli kehittää ja luoda lapsiperheille suunnattu kirja, joka mahdollistaa perheen sisäiset flow-kokemukset ja perheen sisäisen dialogisuuden kehittymisen seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan pohjautuvaa toiminnallisuutta hyödyntäen. Lisäksi tavoitteena oli tarjota perheille tietoa ja konkreettisia ideoita toteutustavoista, joilla perhe voi saavuttaa yhdessä jaettuja laadukkaita kokemuksia ja kohtaamisia arkipäiväisessä elämässään. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen kirjan tarkoituksena oli myös tuottaa näkökulmaa yhteiskunnallisella tasolla toteutuvaan lapsiperheiden terveyttä ja hyvinvointia tukevaan sekä sosiaalista eriarvoisuutta vähentävään työhön. Kehittämistehtävät olivat:
1. tarjota tietoa ja konkreettisia ideoita, joiden avulla lapsiperheiden on mahdollista saavuttaa perheen sisäisiä flow-kokemuksia seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan pohjautuvan toiminnallisuuden keinoin, samanaikaisesti perheen sisäistä dialogisuutta edistäen ja kehittäen
2. edistää ja tukea lapsiperheiden terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua luomalla lapsiperheille suunnattu toiminnallisuuteen ohjaava kirja sekä tuottaa tuotteen keinoin lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää ennaltaehkäisevää, voimavarakeskeistä ja eriarvoisuutta vähentävää näkökulmaa
Opinnäytetyön tuotekehityksessä hyödynnettiin Design Thinking -suunnitteluajattelua ja prosessi kuvattiin sen eri vaiheita mukaillen. Prosessinomaisen innovaatiotoiminnan lopputuloksena syntyi perheen yhteiseen käyttöön suunnattu, toiminnallisuuteen ohjaava kirja, joka vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Kirjassa yhdistyvät lifestyle-kirjallisuuden, tarinallisuuden, pelinomaisuuden ja työkirjamaisuuden elementit siten, että pääpaino on laadukkaassa kokemuksessa, ei suorituskeskeisyydessä.
1. tarjota tietoa ja konkreettisia ideoita, joiden avulla lapsiperheiden on mahdollista saavuttaa perheen sisäisiä flow-kokemuksia seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan pohjautuvan toiminnallisuuden keinoin, samanaikaisesti perheen sisäistä dialogisuutta edistäen ja kehittäen
2. edistää ja tukea lapsiperheiden terveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua luomalla lapsiperheille suunnattu toiminnallisuuteen ohjaava kirja sekä tuottaa tuotteen keinoin lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää ennaltaehkäisevää, voimavarakeskeistä ja eriarvoisuutta vähentävää näkökulmaa
Opinnäytetyön tuotekehityksessä hyödynnettiin Design Thinking -suunnitteluajattelua ja prosessi kuvattiin sen eri vaiheita mukaillen. Prosessinomaisen innovaatiotoiminnan lopputuloksena syntyi perheen yhteiseen käyttöön suunnattu, toiminnallisuuteen ohjaava kirja, joka vastasi sille asetettuihin tavoitteisiin. Kirjassa yhdistyvät lifestyle-kirjallisuuden, tarinallisuuden, pelinomaisuuden ja työkirjamaisuuden elementit siten, että pääpaino on laadukkaassa kokemuksessa, ei suorituskeskeisyydessä.