Verkkokurssi päihteistä ja seksuaaliterveydestä Etelä-Savon ammattiopistolle
Tillikainen, Anna; Heikkilä, Satu; Jaakkola, Sanna; Jaakkola, Niina (2010)
Tillikainen, Anna
Heikkilä, Satu
Jaakkola, Sanna
Jaakkola, Niina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111032
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kouluilla ja oppilaitoksilla on keskeinen tehtävä nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Stakesin teettämä kouluterveys-kysely antaa kunnille ja oppilaitoksille ajankohtaista tietoa siitä, kuinka nuoret voivat. Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan ammattiopiston opiskelijat voivat keskimäärin huonommin kuin lukiolaiset. Heillä on ongelmallista päihteiden käyttöä sekä puutteita seksuaaliterveystiedoissa. Tulokset myös osoittavat, ettei terveystiedon opetus lisää opiskelijoiden valmiuksia huolehtia omasta terveydestään.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Etelä-Savon ammattiopistolle oppimateriaalia päihteistä ja seksuaaliterveydestä. Oppimateriaali tuotettiin verkkokurssin muotoon, Moodle-alustalle osaksi ammattiopiston pakollista yhden opintopisteen laajuista terveystiedon kurssia. Verkkokurssi suunniteltiin Etelä-Savon ammattiopiston toiveiden mukaan tukemaan terveystiedon opetusta. Kurssin pilotointi tapahtui toukokuussa 2010, testausryhmänä olivat koulun omat opiskelijat. Oppimateri-aali on tarkoitus ottaa Etelä-Savon ammattiopistossa opetuskäyttöön syksyllä 2010.
Tavoitteenamme oli tämän verkkokurssin avulla parantaa opiskelijoiden tietoja päihteistä ja seksuaaliterveydestä, sekä ohjata heidät etsimään tietoa luotettavista lähteistä. Materiaali sisältää tuottamaamme teoriatietoa, Internet -linkityksiä, sekä tekemiäm-me oppimista testaavia monivalinta-ja ristikkotehtäviä. Opiskelijoiden osaaminen testataan kurssin lopuksi tekemällämme Moodle-tentillä.
Ammattikouluissa on hyvä toteuttaa päihde- ja seksuaaliterveystiedon opetus ainakin osittain verkkokurssin muodossa, koska aiheet soveltuvat arkaluontoisuutensa puolesta hyvin itseopiskeluun. Jatkokehittämisehdotuksena kurssiin voisi liittää pohdinta-tehtäviä, joissa nuoret käsittelevät omaa terveyskäyttäytymistään. Ehdotuksenamme on, että koko terveystiedon kurssi toteutettai-siin jatkossa verkkokurssin muodossa.
Kouluilla ja oppilaitoksilla on keskeinen tehtävä nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Stakesin teettämä kouluterveys-kysely antaa kunnille ja oppilaitoksille ajankohtaista tietoa siitä, kuinka nuoret voivat. Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan ammattiopiston opiskelijat voivat keskimäärin huonommin kuin lukiolaiset. Heillä on ongelmallista päihteiden käyttöä sekä puutteita seksuaaliterveystiedoissa. Tulokset myös osoittavat, ettei terveystiedon opetus lisää opiskelijoiden valmiuksia huolehtia omasta terveydestään.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Etelä-Savon ammattiopistolle oppimateriaalia päihteistä ja seksuaaliterveydestä. Oppimateriaali tuotettiin verkkokurssin muotoon, Moodle-alustalle osaksi ammattiopiston pakollista yhden opintopisteen laajuista terveystiedon kurssia. Verkkokurssi suunniteltiin Etelä-Savon ammattiopiston toiveiden mukaan tukemaan terveystiedon opetusta. Kurssin pilotointi tapahtui toukokuussa 2010, testausryhmänä olivat koulun omat opiskelijat. Oppimateri-aali on tarkoitus ottaa Etelä-Savon ammattiopistossa opetuskäyttöön syksyllä 2010.
Tavoitteenamme oli tämän verkkokurssin avulla parantaa opiskelijoiden tietoja päihteistä ja seksuaaliterveydestä, sekä ohjata heidät etsimään tietoa luotettavista lähteistä. Materiaali sisältää tuottamaamme teoriatietoa, Internet -linkityksiä, sekä tekemiäm-me oppimista testaavia monivalinta-ja ristikkotehtäviä. Opiskelijoiden osaaminen testataan kurssin lopuksi tekemällämme Moodle-tentillä.
Ammattikouluissa on hyvä toteuttaa päihde- ja seksuaaliterveystiedon opetus ainakin osittain verkkokurssin muodossa, koska aiheet soveltuvat arkaluontoisuutensa puolesta hyvin itseopiskeluun. Jatkokehittämisehdotuksena kurssiin voisi liittää pohdinta-tehtäviä, joissa nuoret käsittelevät omaa terveyskäyttäytymistään. Ehdotuksenamme on, että koko terveystiedon kurssi toteutettai-siin jatkossa verkkokurssin muodossa.