Kiva päivä päiväkodissa! Lasten sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Hilli, Hanna (2018)
Hilli, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421532
Tiivistelmä
Lasten sosiaalisten ja tunnetaitojen tukeminen on hyvin tärkeää varhaiskasvatuksessa, koska nämä taidot auttavat lapsia toimimaan sujuvasti päiväkodin arjessa, kuten myös sen ulkopuolella, esimerkiksi kotona ja harrastuksissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien tietämystä erilaisista lasten sosiaalisten ja tunnetaitojen tukimenetelmistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten varhaiskasvattaja tukee lapsia sosiaalisissa ja tunnetaidoissa. Aineiston hankintamenetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvattajilla oli monia keinoja tukea lapsia sosiaalisissa ja tunnetaidoissa. Varhaiskasvattajan käyttämällä pedagogiikalla oli suuri merkitys lapsen sosiaaliseen kehitykseen, joka piti sisällään niin positiiviset ihmissuhteet kuin leikin ja ympäristön. Myös leikillä ja erilaisilla valmiilla ohjelmilla oli merkitystä lapsen sosiaalisten taitojen tukemiseen. Ohjelmat olivat esimerkiksi erilaisia interventio-ohjelmia ja taideohjelmia. Tulosten mukaan lasten tunnetaitojen kehitykseen varhaiskasvattaja pystyi vaikuttamaan erilaisten ikä- ja kehitystason huomioonottavien ohjelmien avulla, myös varhaiskasvattajan omat tunnetaidot olivat tärkeässä roolissa.
Tuloksista voitiin päätellä, että varhaiskasvattajilla on erilaisia ohjelmia oman työn tukena tukiessaan lapsia sosiaalisissa ja tunnetaidoissa. Varhaiskasvattajan pedagogiikalla ja omilla tunnetaidoilla sekä leikillä on suuri merkitys, kuinka hänen ryhmän lapset toimivat ja tulevat toimeen sosiaalisissa tilanteissa ja tilanteissa, joissa tarvitaan tunnetaitoja.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvattajilla oli monia keinoja tukea lapsia sosiaalisissa ja tunnetaidoissa. Varhaiskasvattajan käyttämällä pedagogiikalla oli suuri merkitys lapsen sosiaaliseen kehitykseen, joka piti sisällään niin positiiviset ihmissuhteet kuin leikin ja ympäristön. Myös leikillä ja erilaisilla valmiilla ohjelmilla oli merkitystä lapsen sosiaalisten taitojen tukemiseen. Ohjelmat olivat esimerkiksi erilaisia interventio-ohjelmia ja taideohjelmia. Tulosten mukaan lasten tunnetaitojen kehitykseen varhaiskasvattaja pystyi vaikuttamaan erilaisten ikä- ja kehitystason huomioonottavien ohjelmien avulla, myös varhaiskasvattajan omat tunnetaidot olivat tärkeässä roolissa.
Tuloksista voitiin päätellä, että varhaiskasvattajilla on erilaisia ohjelmia oman työn tukena tukiessaan lapsia sosiaalisissa ja tunnetaidoissa. Varhaiskasvattajan pedagogiikalla ja omilla tunnetaidoilla sekä leikillä on suuri merkitys, kuinka hänen ryhmän lapset toimivat ja tulevat toimeen sosiaalisissa tilanteissa ja tilanteissa, joissa tarvitaan tunnetaitoja.