Karkeamotoristen taitojen harjoittaminen esi- ja alakouluikäisillä DCD-lapsilla : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Aikasalo, Sarianna (2018)
Aikasalo, Sarianna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321464
Tiivistelmä
Kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä (Developmental Coordination Disorder = DCD) tarkoitetaan itsenäistä neurobiologista häiriötä, jossa esiintyy huomattavia motoristen taitojen haasteita. Häiriö vaikuttaa haitallisesti lapsen jokapäiväiseen elämään, vaikeuttaen esimerkiksi päivittäistä toiminnoista selviytymistä. Lapsen on haastavaa oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa aiemmin opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Kehityksellisen koordinaatiohäiriön aiheuttamat motorisen toiminnan ongelmat voivat näkyä joko karkeamotoriikan, hienomotoriikan tai havaintomotoriikan alueella tai usealla näistä. Ilman tilanteeseen puuttumista haasteet säilyvät aikuisuuteen asti, usein muiden ongelmien saattelemana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä fysioterapeuttien tietoisuutta DCD-lasten fysioterapiasta ja tällä tavoin edistää DCD-lasten karkeamotorisia taitoja. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineiston keruu suoritettiin kolmesta kansainvälisestä tietokannasta. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien mukaisesti yhteensä kahdeksan tutkimusta. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua, jonka myötä aineiston teemoiksi nousivat harjoittelun toteuttaminen, harjoittelun arviointi sekä harjoittelulla saavutetut tulokset.
Tutkimuksissa harjoitettuja karkeamotorisia taitoja olivat tasapainotaidot, liikkumistaidot sekä käsittelytaidot. Harjoittelun toteutustavoissa, kuten käytetyssä harjoittelumenetelmässä, harjoittelun intensiteetissä ja harjoitteluympäristössä oli tutkimusten välillä vaihtelua. Tulosten arviointiin käytetyt mittarit olivat tutkimuksissa samankaltaisia, motoristen taitojen arviointiin suositeltuja testejä. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella esi- ja alakouluikäisten DCD-lasten karkeamotorisia taitoja voidaan kehittää monipuolisesti useilla erilaisilla harjoittelutavoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä fysioterapeuttien tietoisuutta DCD-lasten fysioterapiasta ja tällä tavoin edistää DCD-lasten karkeamotorisia taitoja. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineiston keruu suoritettiin kolmesta kansainvälisestä tietokannasta. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien mukaisesti yhteensä kahdeksan tutkimusta. Aineiston analyysissä käytettiin teemoittelua, jonka myötä aineiston teemoiksi nousivat harjoittelun toteuttaminen, harjoittelun arviointi sekä harjoittelulla saavutetut tulokset.
Tutkimuksissa harjoitettuja karkeamotorisia taitoja olivat tasapainotaidot, liikkumistaidot sekä käsittelytaidot. Harjoittelun toteutustavoissa, kuten käytetyssä harjoittelumenetelmässä, harjoittelun intensiteetissä ja harjoitteluympäristössä oli tutkimusten välillä vaihtelua. Tulosten arviointiin käytetyt mittarit olivat tutkimuksissa samankaltaisia, motoristen taitojen arviointiin suositeltuja testejä. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella esi- ja alakouluikäisten DCD-lasten karkeamotorisia taitoja voidaan kehittää monipuolisesti useilla erilaisilla harjoittelutavoilla.