Kasvatusyhteistyö kunnallisessa varhaiskasvatuksessa vanhempien näkökulmasta
Savolainen, Mari (2018)
Savolainen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321432
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain (540 / 2018) mukaan lapsen vanhemmille tai muille huoltajille on an-nettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa lapsensa varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) määrätään varhaiskasvatuksen järjestäjän ja vanhempien välisestä yhteistyöstä. Kasvatusyhteistyö-tä varhaiskasvatuksessa on tutkittu enemmän työntekijöiden kuin vanhempien näkö-kulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Jyväskylän kunnallisen varhaiskasvatuksen kasva-tusyhteistyötä vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin miten vanhemmat määrittelevät kasvatusyhteistyön, miten he ovat valmiita osallistumaan toiminnan suun-nitteluun ja miten he kokevat palveluohjauksen lapsiperheiden muihin palveluihin. Tut-kimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa vanhemmilta kasvatusyhteistyöstä Jyväskylän kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kuvaileva ja kartoittava tutkimus, jossa yhdis-tyvät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen menetelmä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä ky-selynä Jyväskylän kunnallisen varhaiskasvatuksen asiakkaina oleville vanhemmille.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat ovat tietoisia vanhempien ja varhaiskasvatuksen välisen kasvatusyhteistyön merkityksestä lapsen ja perheen hyvinvoinnille. Vanhemmat myös kokevat palveluohjauksen muihin lapsiperheiden palveluihin kuuluvan varhaiskas-vatuksen henkilökunnalle. Kehittämisideoista nousi esiin perinteiset vanhempainillat, joissa keskustellaan lasten kasvatuksesta ja kehityksestä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Jyväskylän kunnallisen varhaiskasvatuksen kasva-tusyhteistyötä vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin miten vanhemmat määrittelevät kasvatusyhteistyön, miten he ovat valmiita osallistumaan toiminnan suun-nitteluun ja miten he kokevat palveluohjauksen lapsiperheiden muihin palveluihin. Tut-kimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa vanhemmilta kasvatusyhteistyöstä Jyväskylän kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kuvaileva ja kartoittava tutkimus, jossa yhdis-tyvät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen menetelmä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä ky-selynä Jyväskylän kunnallisen varhaiskasvatuksen asiakkaina oleville vanhemmille.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat ovat tietoisia vanhempien ja varhaiskasvatuksen välisen kasvatusyhteistyön merkityksestä lapsen ja perheen hyvinvoinnille. Vanhemmat myös kokevat palveluohjauksen muihin lapsiperheiden palveluihin kuuluvan varhaiskas-vatuksen henkilökunnalle. Kehittämisideoista nousi esiin perinteiset vanhempainillat, joissa keskustellaan lasten kasvatuksesta ja kehityksestä.