"Oppaasta apua" - Xamkin sosionomiopiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi ja opinnoissa jaksaminen
Savelius, Katju; Töysä, Julia (2018)
Savelius, Katju
Töysä, Julia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä psyykkisen hyvinvoinnin haasteiden vaikutusta sen hetkiseen opinnoissa jaksamiseen. Opinnäytetyön yksi tärkeimmistä tavoitteista oli luoda opas opiskelijoiden vastausten perusteella. Siitä keskusteltiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Mikkelin kampuksen kuraattorin, eli toimeksiantajan yhteyshenkilön kanssa. Keskustelun kautta ilmeni itsehoidollisen menetelmäoppaan tarpeellisuus sosiaalialalla, koska sosionomiopiskelijat eivät saa tarpeeksi tietoa psyykkisen hyvinvoinnin ylläpidon keinoista opinnoissaan.
Opasta varten opinnäytetyössä selvitettiin opiskelijoilla olevia keinoja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja keinoja, joista haluttiin tietää lisää. Lisäksi opiskelijoiden kokemuksia eri mielenterveyspalveluiden käytöstä haluttiin selvittää. Opas rakentui keinoista, joista vastaajat toivoivat saavansa tietää lisää sekä keinoista, jotka saattoivat auttaa kyselytutkimuksessa yleisimmin esiintyneissä psyykkisen hyvinvoinnin haasteissa. Lopullinen opas luotiin erilliseksi pdf-dokumentiksi, jotta Xamk pystyi tarjoamaan sen opiskelijoiden käyttöön opiskelijoiden nettisivuille Studentiin.
Opinnäytetyötä varten luotiin kyselylomake ja se toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja opinnäytetyön tutkimusotteet olivat sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 358 opiskelijalle, joista 146 ihmistä vastasivat. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa opiskelijoista kärsi uniongelmista ja stressistä, mutta psyykkisen hyvinvoinnin haasteet eivät suurimmalla osalla vaikuttaneet merkitsevästi opinnoissa jaksamiseen. Myös positiivisesti vaikuttavia asioita oli todella paljon ja opiskelijoilla oli käytössään monia erilaisia keinoja ylläpitää psyykkistä hyvinvointiaan. Suurin osa vastaajista kuitenkin halusi tietää erilaisista keinoista lisää ja koki oppaan tarpeelliseksi ja näiden tietojen perusteella luotiin menetelmäopas.
Opinnäytetyön aihe ajateltiin olevan aina ajankohtainen sosiaalialalla, sillä sosiaalialalla työskennellään omalla persoonalla ja opintojen aikana sosiaalialan opiskelija voi törmätä moniin erilaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin, jotka voivat vaikuttaa yksilöön negatiivisesti.
Opasta varten opinnäytetyössä selvitettiin opiskelijoilla olevia keinoja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja keinoja, joista haluttiin tietää lisää. Lisäksi opiskelijoiden kokemuksia eri mielenterveyspalveluiden käytöstä haluttiin selvittää. Opas rakentui keinoista, joista vastaajat toivoivat saavansa tietää lisää sekä keinoista, jotka saattoivat auttaa kyselytutkimuksessa yleisimmin esiintyneissä psyykkisen hyvinvoinnin haasteissa. Lopullinen opas luotiin erilliseksi pdf-dokumentiksi, jotta Xamk pystyi tarjoamaan sen opiskelijoiden käyttöön opiskelijoiden nettisivuille Studentiin.
Opinnäytetyötä varten luotiin kyselylomake ja se toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja opinnäytetyön tutkimusotteet olivat sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 358 opiskelijalle, joista 146 ihmistä vastasivat. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa opiskelijoista kärsi uniongelmista ja stressistä, mutta psyykkisen hyvinvoinnin haasteet eivät suurimmalla osalla vaikuttaneet merkitsevästi opinnoissa jaksamiseen. Myös positiivisesti vaikuttavia asioita oli todella paljon ja opiskelijoilla oli käytössään monia erilaisia keinoja ylläpitää psyykkistä hyvinvointiaan. Suurin osa vastaajista kuitenkin halusi tietää erilaisista keinoista lisää ja koki oppaan tarpeelliseksi ja näiden tietojen perusteella luotiin menetelmäopas.
Opinnäytetyön aihe ajateltiin olevan aina ajankohtainen sosiaalialalla, sillä sosiaalialalla työskennellään omalla persoonalla ja opintojen aikana sosiaalialan opiskelija voi törmätä moniin erilaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin, jotka voivat vaikuttaa yksilöön negatiivisesti.