Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristö : kokemukset oppimisympäristön toiminnasta ja kehittämisestä sidosryhmien näkökulmasta
Ahopelto, Helena (2018)
Ahopelto, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721853
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Turun ammattikorkeakoulun Kiertotalous 2.0 -projektioppimisympäristöä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena eri sidosryhmät ovat kokeneet projektioppimisympäristön, toteutuvatko sille asetetut tavoitteet ja miten projektioppimisympäristöä tulisi tulevaisuudessa kehittää eri sidosryhmien näkökulmasta. Tarkoituksena on, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kiertotalous 2.0:n kehittämisessä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmä, joka ylläpitää projektioppimisympäristöä.
Opinnäytetyöhön on valittu laadullinen lähestymistapa, ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastattelukohteet valittiin harkinnanvaraisesti siten, että edustettuina olivat projektioppimisympäristössä työskentelevät opiskelija-assistentit, työntekijät ja yhteistyöyritykset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sidosryhmien jäsenet olivat kokeneet projektioppimisympäristössä työskentelyn ja yhteistyön sen kanssa kaiken kaikkiaan positiivisena ja sekä opiskelijoille ja yrityksille hyödyllisenä. Kehitysehdotuksia ilmeni muun muassa projektioppimisympäristön rakenteiden selkeyttämisessä, palautteessa ja henkilökohtaisessa arvioinnissa sekä eri alojen opiskelijoiden rekrytoimisessa. Haastateltavien kokemuksien perusteella projektioppimisympäristölle asetetut tavoitteet on sen toiminnassa pääosin saavutettu.
Opinnäytetyöhön on valittu laadullinen lähestymistapa, ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastattelukohteet valittiin harkinnanvaraisesti siten, että edustettuina olivat projektioppimisympäristössä työskentelevät opiskelija-assistentit, työntekijät ja yhteistyöyritykset.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sidosryhmien jäsenet olivat kokeneet projektioppimisympäristössä työskentelyn ja yhteistyön sen kanssa kaiken kaikkiaan positiivisena ja sekä opiskelijoille ja yrityksille hyödyllisenä. Kehitysehdotuksia ilmeni muun muassa projektioppimisympäristön rakenteiden selkeyttämisessä, palautteessa ja henkilökohtaisessa arvioinnissa sekä eri alojen opiskelijoiden rekrytoimisessa. Haastateltavien kokemuksien perusteella projektioppimisympäristölle asetetut tavoitteet on sen toiminnassa pääosin saavutettu.