Liikevaihdon kasvattaminen markkinointiviestinnän keinoin : Ravintola KultaCasinolla
Niittumaa, Nea (2018)
Niittumaa, Nea
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321454
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on ollut kasvattaa Ravintola KultaCasino oy:n liikevaihtoa markkinoinnin keinoin. Ravintola KultaCasino sijaitsee Viljakkalan Haverin lomakylässä Ylöjärvellä. KultaCasino on vuonna 1985 perustettu perheyritys. Ravintola sijaitsee paroni Aminoffin vanhassa asuinrakennuksessa. Paroni valvoi vuosina 1942 - 1960 toiminutta kultakaivosta. Haverin alueella on myös luonnon hiekkapohjainen uimaranta, monitoimikenttä sekä muita erilaisia aktiviteettejä.
Liikevaihto saadaan, kun myynnistä vähennetään arvonlisäverot pois. Liikevaihto ei sinällään kerro vielä paljoa. Tulos kertoo, kuinka paljon on jäänyt viivan alle ja liiketulos taas kertoo, kuinka hyvin operatiivinen johto toimii, koska se näkyy ennen korkoja ja veroja. Tulosta on siis kahta erilaista.
Markkinointi menee puhekielessä helposti sekaisin markkinointiviestinnän kanssa. Mark-kinointiviestinnässä tehdään yritys ja sen tarjoama näkyväksi. Markkinointiviestintä kilpailukeinona jaetaan mainontaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön, myynninedistämiseen sekä tiedotus- ja suhdetoimintaan. Markkinointi on kokemassa vuonna 2018 muutoksen, kun digitaalinen markkinointi ohittaa sanomalehtimarkkinoinnin siihen käytetyn rahan perusteella.
Liikevaihdon kasvattamisen mittaamisen ajaksi on valittu lokakuu, koska se on ravintolan yksi hiljaisimpia kuukausia. Työssä on ravintolalle kehitetty postikortti, halloween tapahtuma, markkinoitu pikkujouluja ja KultaCasinolle luotiin uudet nettisivut. Työssä on tehty erilaisia laskelmia, kuinka toiminta on vaikuttanut liikevaihtoon ja sitä kautta myyntikatteeseen. Myyntikatteesta tulisi voida maksaa työntekijälle palkkaa.
Vertailen 2018 lokakuun liikevaihdosta vuoden 2017 lokakuuhun ruoan-, oluen-, alkoholin-, limppareiden-, elintarvikkeiden- ja kahvinmyyntikatteesta saatua summaa. Myyntikatteen euromäärä on saatu tietoon vähentämällä myynnistä arvonlisävero ja poistamalla raaka-ainekulut. Edellisen vuoden lokakuusta jäivät vain alkoholin ja virvoitusjuomien myynti.
Pienet kehittämisprojektit saivat liikevaihtoa kasvatettua lokakuussa 2018, jos sitä verrataan vuoteen 2017 lokakuuhun, joka oli laskuissa vakiona. Liikevaihto ei noussut tarpeeksi, että sillä voisi maksaa työntekijälle hyvää kuukausi palkkaa. Markkinointi ei ole ainoa tapa nostaa liikevaihtoa, mutta se on yksi vaikuttavimmista tavoista nostaa sitä.
Liikevaihto saadaan, kun myynnistä vähennetään arvonlisäverot pois. Liikevaihto ei sinällään kerro vielä paljoa. Tulos kertoo, kuinka paljon on jäänyt viivan alle ja liiketulos taas kertoo, kuinka hyvin operatiivinen johto toimii, koska se näkyy ennen korkoja ja veroja. Tulosta on siis kahta erilaista.
Markkinointi menee puhekielessä helposti sekaisin markkinointiviestinnän kanssa. Mark-kinointiviestinnässä tehdään yritys ja sen tarjoama näkyväksi. Markkinointiviestintä kilpailukeinona jaetaan mainontaan, henkilökohtaiseen myyntityöhön, myynninedistämiseen sekä tiedotus- ja suhdetoimintaan. Markkinointi on kokemassa vuonna 2018 muutoksen, kun digitaalinen markkinointi ohittaa sanomalehtimarkkinoinnin siihen käytetyn rahan perusteella.
Liikevaihdon kasvattamisen mittaamisen ajaksi on valittu lokakuu, koska se on ravintolan yksi hiljaisimpia kuukausia. Työssä on ravintolalle kehitetty postikortti, halloween tapahtuma, markkinoitu pikkujouluja ja KultaCasinolle luotiin uudet nettisivut. Työssä on tehty erilaisia laskelmia, kuinka toiminta on vaikuttanut liikevaihtoon ja sitä kautta myyntikatteeseen. Myyntikatteesta tulisi voida maksaa työntekijälle palkkaa.
Vertailen 2018 lokakuun liikevaihdosta vuoden 2017 lokakuuhun ruoan-, oluen-, alkoholin-, limppareiden-, elintarvikkeiden- ja kahvinmyyntikatteesta saatua summaa. Myyntikatteen euromäärä on saatu tietoon vähentämällä myynnistä arvonlisävero ja poistamalla raaka-ainekulut. Edellisen vuoden lokakuusta jäivät vain alkoholin ja virvoitusjuomien myynti.
Pienet kehittämisprojektit saivat liikevaihtoa kasvatettua lokakuussa 2018, jos sitä verrataan vuoteen 2017 lokakuuhun, joka oli laskuissa vakiona. Liikevaihto ei noussut tarpeeksi, että sillä voisi maksaa työntekijälle hyvää kuukausi palkkaa. Markkinointi ei ole ainoa tapa nostaa liikevaihtoa, mutta se on yksi vaikuttavimmista tavoista nostaa sitä.