Henkilöstön osaamisen kehittäminen toimintakulttuuri- ja toimitilamuutoksessa : ristiinoppimisen toteutuminen yrityksessä X
Isotalo, Jenny (2018)
Isotalo, Jenny
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421691
Tiivistelmä
Toimintakulttuuri- ja toimitilamuutosten yleistyessä tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko vakuutusalalla toimivan yrityksen X toimintakulttuuri- ja toimitilamuutos tukenut työntekijöiden välistä ristiinoppimista. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät ovat edesauttaneet ja haitanneet sitä. Yrityksessä X ristiinoppimisella tarkoitetaan vuorovaikutuksen kautta oppimista, jota tapahtuu, kun ollaan vuorovaikutuksessa päivittäin vaihtuvien vieruskavereiden kanssa. Muutoksella pyritään siihen, että tulevaisuudessa työntekijät osaisivat aiemman oman pääosaamisalueen lisäksi hoitaa kaikkia töitä ja näin varmistettaisiin asiakkaiden nopeampi ja parempi palvelu.
Kohderyhmäksi valikoitui yritysvakuutuspuolen myynnin tukitoiminnoissa toimiva osasto, jossa työskentelee noin 50 henkilöä. Heistä 34 valittiin mukaan tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä apuna käyttäen. Kohderyhmälle lähetettiin linkki sähköiseen kyselyyn, jossa oli strukturoidut kysymykset. Lisäksi lähes jokaisen kysymyksen jälkeen vastaajilla oli mahdollisuus perustella vastaustaan avoimesti, jotta tutkimustuloksista saataisiin kattavammat. Kyselyyn vastasi 32 henkilöä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista käy ilmi, että toimintakulttuuri- ja toimitilamuutoksen jälkeen yrityksessä X on tapahtunut ristiinoppimista. Työntekijät ovat halukkaita oppimaan uutta ja tarjoamaan apua myös muille. Parhaiten ristiinoppimista ovat tukeneet muutoksen yhteydessä järjestetyt koulutus/perehdytystuokiot, uusi puhelinjärjestelmä ja vaihtuvat vieruskaverit. Suurin osa on sitä mieltä, ettei ristiinoppimista estäviä tai haittaavia tekijöitä ole, mutta osan mielestä tällaisia kuitenkin on. Ristiinoppimista estäviksi tekijöiksi mainittiin muassa kiire ja kokonaisuuksien ymmärtämättömyys. Vastaajat olivat huolissaan myös syväosaamisen vähentymisestä. Tuloksista on myös pääteltävissä, että yrityksessä X vähemmän aikaa työskennelleet ovat keskimääräisesti tyytyväisempiä muutokseen kuin pidemmän uran tehneet henkilöt.
Kohderyhmäksi valikoitui yritysvakuutuspuolen myynnin tukitoiminnoissa toimiva osasto, jossa työskentelee noin 50 henkilöä. Heistä 34 valittiin mukaan tutkimukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä apuna käyttäen. Kohderyhmälle lähetettiin linkki sähköiseen kyselyyn, jossa oli strukturoidut kysymykset. Lisäksi lähes jokaisen kysymyksen jälkeen vastaajilla oli mahdollisuus perustella vastaustaan avoimesti, jotta tutkimustuloksista saataisiin kattavammat. Kyselyyn vastasi 32 henkilöä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista käy ilmi, että toimintakulttuuri- ja toimitilamuutoksen jälkeen yrityksessä X on tapahtunut ristiinoppimista. Työntekijät ovat halukkaita oppimaan uutta ja tarjoamaan apua myös muille. Parhaiten ristiinoppimista ovat tukeneet muutoksen yhteydessä järjestetyt koulutus/perehdytystuokiot, uusi puhelinjärjestelmä ja vaihtuvat vieruskaverit. Suurin osa on sitä mieltä, ettei ristiinoppimista estäviä tai haittaavia tekijöitä ole, mutta osan mielestä tällaisia kuitenkin on. Ristiinoppimista estäviksi tekijöiksi mainittiin muassa kiire ja kokonaisuuksien ymmärtämättömyys. Vastaajat olivat huolissaan myös syväosaamisen vähentymisestä. Tuloksista on myös pääteltävissä, että yrityksessä X vähemmän aikaa työskennelleet ovat keskimääräisesti tyytyväisempiä muutokseen kuin pidemmän uran tehneet henkilöt.