YAMK-tutkinnot koulutusviennin tuotteina Turun ammattikorkeakoulussa
Aaltonen, Moona (2018)
Aaltonen, Moona
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Turun AMK:n englanninkielisistä YAMK-tutkinnoista olisi mahdollista kehittää koulutusviennin tuotteita, ja saada niistä kannattavaa liiketoimintaa Turun AMK:lle. Koulutusvientiä tarkastellaan tässä opinnäytetyössä liiketoiminnan muotona ja erityisesti kansainvälisenä liiketoimintana. Tarkemmin koulutusviennillä viitataan lukukausimaksujen perimiseen EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta. Tavoitteena oli myös selvittää Turun AMK:n koulutusvientivalmiuksia ja minkä tyyppisiä haasteita koulutusvientiin liittyy.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee koulutusvientiä käsitteenä ja tämän yhteyttä liiketoimintaan. Tarkastelussa ovat myös YAMK-koulutusten erityispiirteet ja näihin koulutuksiin liittyviä verkkopohjaisen opiskelun ominaispiirteitä. Lisäksi teoriaosuudessa syvennytään palveluiden tuotteistamiseen ja tuotteistamisen vaikutusta kannattavuuteen.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavaksi valikoitui Turun AMK:n henkilökunnan jäseniä, jotka työskentelevät joko opetuksen tai koulutusviennin parissa, sekä Turun AMK:n ulkopuolisia koulutusvientiorganisaatioiden asiantuntijoita. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että tuotteistamisprosessin hallinta on yksi YAMK-tutkintojen kehitettävistä alueista. Koska kilpailua on huomattavasti kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla ja erottautuminen tarpeellista, tulisi YAMK-tutkinnon profiloitua johonkin tämän hetken erityisalaan kuten kyberturvallisuuteen. Turun AMK:n koulutusviennin vahvuuksina toimii AMK:n erikoisosaaminen ja asiantuntijoiden määrä, joita tulisi ehdottomasti hyödyntää. Lisäksi suomalainen koulutus tunnetaan erittäin laadukkaana, joten myös tätä tulisi käyttää myyntivalttina koulutuksien markkinoinnissa. Turun AMK:n tulee määritellä yhteinen tahtotila koulutusviennin edistämiseksi ja harkita liittoutumista toisten ammattikorkeakoulujen kanssa. Jos Turun AMK suunnittelee koulutusviennille tarkan strategian ja vision ja koulutusvientiin investoidaan tarpeeksi, on organisaatiolla hyvät mahdollisuudet menestyä koulutusviennin parissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkastelee koulutusvientiä käsitteenä ja tämän yhteyttä liiketoimintaan. Tarkastelussa ovat myös YAMK-koulutusten erityispiirteet ja näihin koulutuksiin liittyviä verkkopohjaisen opiskelun ominaispiirteitä. Lisäksi teoriaosuudessa syvennytään palveluiden tuotteistamiseen ja tuotteistamisen vaikutusta kannattavuuteen.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavaksi valikoitui Turun AMK:n henkilökunnan jäseniä, jotka työskentelevät joko opetuksen tai koulutusviennin parissa, sekä Turun AMK:n ulkopuolisia koulutusvientiorganisaatioiden asiantuntijoita. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että tuotteistamisprosessin hallinta on yksi YAMK-tutkintojen kehitettävistä alueista. Koska kilpailua on huomattavasti kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla ja erottautuminen tarpeellista, tulisi YAMK-tutkinnon profiloitua johonkin tämän hetken erityisalaan kuten kyberturvallisuuteen. Turun AMK:n koulutusviennin vahvuuksina toimii AMK:n erikoisosaaminen ja asiantuntijoiden määrä, joita tulisi ehdottomasti hyödyntää. Lisäksi suomalainen koulutus tunnetaan erittäin laadukkaana, joten myös tätä tulisi käyttää myyntivalttina koulutuksien markkinoinnissa. Turun AMK:n tulee määritellä yhteinen tahtotila koulutusviennin edistämiseksi ja harkita liittoutumista toisten ammattikorkeakoulujen kanssa. Jos Turun AMK suunnittelee koulutusviennille tarkan strategian ja vision ja koulutusvientiin investoidaan tarpeeksi, on organisaatiolla hyvät mahdollisuudet menestyä koulutusviennin parissa.