Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikkikasvatuksen merkitys iltapäivätoiminnan tavoitteiden saavuttamisessa : Espoon Friisilän koulun iltapäivätoimintaan osallistuneiden kokemuksia musiikkikerhon merkityksestä

Lintonen, Natalia (2018)

 
Avaa tiedosto
Lintonen_Natalia.pdf (567.3Kt)
Lataukset: 


Lintonen, Natalia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421599
Tiivistelmä
Suomalaisissa kouluissa on pitkänä perinteenä ollut koulupäivän jälkeinen kerhotoiminta. 2000-luvun alussa koulujen kerhotoimintaa haluttiin voimakkaasti kehittää ja sen asemaa osana koulupäivää haluttiin vakiinnuttaa. Tämän johdosta eduskunnassa lisättiin vuonna 2003 perusopetuslakiin kohdat aamu- ja iltapäivätoiminnasta. Näissä lainkohdissa määriteltiin aamu- ja iltapäivätoiminnan yleiset linjaukset ja tavoitteet.

Lakiin kirjattuja linjauksia täsmentämään on opetushallituksessa laadittu perusteet perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Perusteiden mukaan kunnat vastaavat aamu- ja iltapäivätoiminnan toteutuksesta, mutta toiminnan järjestämisen ne voivat hankkia myös ostopalveluina. Tällöin palvelun voi järjestää kunnan ohella myös yksityinen palvelun tuottaja. Kuntien vastuulla on myös laatia toimintasuunnitelma aamu- ja iltapäivätoimintaa varten.

Tässä opinnäytetyössä selvitetään tapaustutkimuksella, miten yhdessä yksityisen palveluntuottajan järjestämässä iltapäiväkerhossa saavutetaan toimintasuunnitelmassa määritellyt tavoitteet. Nämä tavoitteet ovat lapsen eettinen kasvu, tunne-elämän kehittyminen ja kodin kasvatustyön tukeminen. Kohdejoukkona, eli tapauksena, on Huvikumpu ry:n yksityisenä palveluntuottajana järjestämä Espoon Friisilän koulun iltapäivätoiminnan musiikkikerho ja siinä toiminnassa mukana olevat lapset.

Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Friisilän iltapäivätoiminnan musiikkikerho vaikuttaa tukevan toimintasuunnitelman kolmen päätavoitteen saavuttamista. Lasten vastausten mukaan musiikkikerho tukee sekä heidän eettistä kasvuaan että tunne-elämän kehittymistään. Myös lasten vanhempien näkemysten mukaan iltapäivätoiminnan musiikkikerho tukee kodin kasvatustyötä toimintasuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden mukaisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste