Osingon muuttunut verotus 2018
Kekki, Tommi (2018)
Kekki, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia osakeyhtiön verotuksen muuttumista osakeyhtiön ja osakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan verotuksen muuttumista vain niiden osakeyhtiöiden osalta, joilla osakeyhtiölain (OYL 624/2006 1:5 §) mukainen päämäärä on voiton tavoittelu. Toimeksiantajana toimii tamperelainen Reviseur Oy.
Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida muun muassa verotuksen muuttumista 1990-luvulta nykyhetkeen. Opinnäytetyön keskeisenä tarkoituksena on myös selventää osakeyhtiön rakennetta, periaatteita ja säädöksiä varojenjakoon liittyen. Mielenkiinnon kohteena on pohtia veropoliittisia muutoksia ja sitä, miten muutokset heijastuvat yhteiskuntaan ja yrityksiin. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö pyrkii hahmottamaan sen prosessin välivaiheet, joita osakeyhtiön osingonjakoon liittyy. Tarkoituksena oli saada opinnäytetyöstä eräänlainen opas, jota asiaan perehtyneet ja perehtymättömät voisivat lukea.
Opinnäytetyö suoritettiin pääasiassa itsenäisenä teoreettisena tutkimuksena. Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, johtopäätösosuuden, pohdintaosuuden sekä toiminnallisen case-osuuden. Toiminnallinen osuus toteutettiin kerätyn teoreettisen materiaalin pohjalta. Teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa osakeyhtiölainsäädännöstä, tuloverolaista sekä laista varojen arvostamisesta verotuksessa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty osingonjakotapojen verotukseen liittyvää lainsäädäntöä. Tietoperustan tueksi pyrittiin saamaan lähtökohtaisesti mahdollisimman ajankohtaista tietoa eri julkaisuista.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että osinkojen verotus on muuttunut huomattavasti 1990-luvulta nykypäivään. Pääomaverotus on muuttunut lievästi progressiiviseksi ja kiristynyt erityisesti tällä vuosikymmenellä. Osakeyhtiölain meneillään oleva uudistus tulee todennäköisesti vaikuttamaan osakeyhtiöiden varojen jakamiseen huomattavasti. Yksityisten ja julkisten osakeyhtiöiden pääomavaatimusta pudotetaan mahdollisesti alaspäin. Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääoman maksua koskevia vaatimuksia mahdollisesti kevennetään. Listaamattomien yritysten toimintaan liittyen voi olla suunnitelmia muuttaa osingon veronlainen osuus 40 prosenttiin ja poistaa huojennetun 150 000 euron raja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida muun muassa verotuksen muuttumista 1990-luvulta nykyhetkeen. Opinnäytetyön keskeisenä tarkoituksena on myös selventää osakeyhtiön rakennetta, periaatteita ja säädöksiä varojenjakoon liittyen. Mielenkiinnon kohteena on pohtia veropoliittisia muutoksia ja sitä, miten muutokset heijastuvat yhteiskuntaan ja yrityksiin. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö pyrkii hahmottamaan sen prosessin välivaiheet, joita osakeyhtiön osingonjakoon liittyy. Tarkoituksena oli saada opinnäytetyöstä eräänlainen opas, jota asiaan perehtyneet ja perehtymättömät voisivat lukea.
Opinnäytetyö suoritettiin pääasiassa itsenäisenä teoreettisena tutkimuksena. Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, johtopäätösosuuden, pohdintaosuuden sekä toiminnallisen case-osuuden. Toiminnallinen osuus toteutettiin kerätyn teoreettisen materiaalin pohjalta. Teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa osakeyhtiölainsäädännöstä, tuloverolaista sekä laista varojen arvostamisesta verotuksessa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty osingonjakotapojen verotukseen liittyvää lainsäädäntöä. Tietoperustan tueksi pyrittiin saamaan lähtökohtaisesti mahdollisimman ajankohtaista tietoa eri julkaisuista.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että osinkojen verotus on muuttunut huomattavasti 1990-luvulta nykypäivään. Pääomaverotus on muuttunut lievästi progressiiviseksi ja kiristynyt erityisesti tällä vuosikymmenellä. Osakeyhtiölain meneillään oleva uudistus tulee todennäköisesti vaikuttamaan osakeyhtiöiden varojen jakamiseen huomattavasti. Yksityisten ja julkisten osakeyhtiöiden pääomavaatimusta pudotetaan mahdollisesti alaspäin. Yksityisten osakeyhtiöiden osakepääoman maksua koskevia vaatimuksia mahdollisesti kevennetään. Listaamattomien yritysten toimintaan liittyen voi olla suunnitelmia muuttaa osingon veronlainen osuus 40 prosenttiin ja poistaa huojennetun 150 000 euron raja.