Videomarkkinointi pienyrityksen markkinointikeinona
Virtanen, Mikael (2018)
Virtanen, Mikael
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten videotuotantoyritys voi käyttää omaa vahvuuttaan, eli videoita hyväksi oman yrityksensä markkinoinnissa ja näkyvyyden parantamisessa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tavoitteena oli kehittää Studio Lonkalle videomarkkinointisuunnitelma videomarkkinoinnin tavoitteellista toteuttamista varten.
Teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuuden, erilaisten artikkeleiden, blogien, tutkimusten sekä tilastojen pohjalta. Teoriaosuus keskittyi tarkastelemaan miten toimivaa ja tuloksellista videomarkkinointia voidaan toteuttaa sisältömarkkinoinnin muodossa erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Toimeksiantajayrityksen lähtötilannetta markkinoille kartoitettiin lähtötilanne analyysilla, joka koostui aiheeseen liittyvien uutisten, artikkeleiden ja yritystilastojen lisäksi toimialalla pidempään toimineen yrittäjän ja toimeksiantajan avoimista haastatteluista. Keskeiset havainnot lähtökohdista tiivistettiin SWOT-analyysin muotoon.
Toiminnallinen osuus rakentui vahvasti teoria- ja analyysiosioissa esille tulleisiin keskeisiin tekijöihin. Suunnitelmassa keskityttiin markkinoinnin kohderyhmien ja tarjoaman määrittelyyn sekä kanavakohtaisiin sisällönjulkaisuprofiileihin. Tämän lisäksi yritykselle tuotettiin markkinointivideo, jolla suunnitelma voitiin käytännössä lanseerata käyntiin. Markkinoinnin tuloksellisuuden ja toimivuuden mittaamista varten määriteltiin työkalu, jonka avulla saadaan yleispiirteinen käsitys markkinoinnin toimivuudesta etenkin toiminnan edetessä ja videosisällön määrän kasvaessa.
Teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuuden, erilaisten artikkeleiden, blogien, tutkimusten sekä tilastojen pohjalta. Teoriaosuus keskittyi tarkastelemaan miten toimivaa ja tuloksellista videomarkkinointia voidaan toteuttaa sisältömarkkinoinnin muodossa erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Toimeksiantajayrityksen lähtötilannetta markkinoille kartoitettiin lähtötilanne analyysilla, joka koostui aiheeseen liittyvien uutisten, artikkeleiden ja yritystilastojen lisäksi toimialalla pidempään toimineen yrittäjän ja toimeksiantajan avoimista haastatteluista. Keskeiset havainnot lähtökohdista tiivistettiin SWOT-analyysin muotoon.
Toiminnallinen osuus rakentui vahvasti teoria- ja analyysiosioissa esille tulleisiin keskeisiin tekijöihin. Suunnitelmassa keskityttiin markkinoinnin kohderyhmien ja tarjoaman määrittelyyn sekä kanavakohtaisiin sisällönjulkaisuprofiileihin. Tämän lisäksi yritykselle tuotettiin markkinointivideo, jolla suunnitelma voitiin käytännössä lanseerata käyntiin. Markkinoinnin tuloksellisuuden ja toimivuuden mittaamista varten määriteltiin työkalu, jonka avulla saadaan yleispiirteinen käsitys markkinoinnin toimivuudesta etenkin toiminnan edetessä ja videosisällön määrän kasvaessa.