Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esteetöntä kahvila- ja ravintolapalvelua liikuntaesteisille asiakkaille

Virolainen, Anne (2018)

 
Avaa tiedosto
Virolainen_Anne.pdf (2.912Mt)
Lataukset: 


Virolainen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421706
Tiivistelmä
Esteettömyys tarkoittaa kaikille käyttäjille sopivia ympäristöjä, palveluja ja niiden saavutettavuutta. Esteettömien palveluiden merkitys on matkailu- ja ravitsemusalalla tärkeää, koska ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Tämä tulee huomioida ravintola- ja kahvilamuutosten suunnittelussa ja uudisrakentamisessa. Työssä tutkittiin esteettömyyttä, liikuntaesteisiä asiakkaita, esteetöntä kahvila- ja ravintolapalvelua, asiakaskokemusta ja sen johtamista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kahvila- ja ravintolapalveluiden kehittäminen liikuntaesteisten asiakkaiden käyttäjäkokemuksen perusteella. Tutkimusaineisto koostui kirjallisuuslähteistä, asiakaskyselystä, haastattelusta ja yrityskyselystä. Päätavoite oli selvittää sitä, miten liikuntaesteisten asiakaskokemuksia huomioidaan kahvila- ja ravintolapalveluissa Tampereella. Asiakaskyselystä saatujen käyttäjäkokemustulosten perusteella tehtiin asiantuntijahaastattelu. Nämä tulokset huomioiden tehtiin kysely kahvila- ja ravintolapalveluiden tuottajille.

Tutkimustulosten perusteella liikuntaesteiset asiakkaat odottivat selkeää ja tiedottavaa opastusta, esteettömiä palvelutiloja sekä ystävällistä ja asiaankuuluvaa asiakaspalvelua. Asiakaskokemukset osoittivat kehittämistarpeita: tiedottamisessa, tiloissa, henkilökunnan ammattitaidossa ja asenteessa. Asiantuntijakokemuksen perusteella parannettavaa havaittiin seuraavissa tekijöissä: palvelun tuottajien tiedonhaussa esteettömyydestä ja yhdenvertaisessa suunnittelussa, asenteen ja tahtotilan löytymisessä muutokseen sekä asiakaskokemuksen johtamisessa. Yrittäjien näkökulmasta katsottuna esteettömien kahvila- ja ravintolapalveluiden kehittäminen vaatii rakenteellisia korjauksia, asennemuokkausta, tiedottamista ja asiakaspalvelukoulutusta.

Esteettömien kahvila- ja ravintolapalveluiden toteuttamisessa on parannettavaa. Liikuntaesteisten tiedonsaantia tulee parantaa. Esteettömien palvelujen tarjonta ei kohtaa asiakkaita vielä digitaalisten sovellusten kautta. Kehittämisehdotukseni kahvilan tai ravintolan esteettömyyden parantamiseen pohjautuu työn tuloksista nouseviin osa-alueisiin: asiakaspalveluasenteen, asiakaskokemusjohtamisen, esteettömän toimintaympäristön ja viestinnän kehittämiseen. Näillä voidaan sitouttaa henkilökuntaa ja vaikuttaa esteettömien palveluiden laatuun. Tämä vaatii jokaista vastuullista yrittäjää laatimaan toimipaikalleen räätälöidyn esteettömyysohjelman, jonka avulla voidaan mitata yrityksen sitoutumista esteettömyyteen tarjotuissa palveluissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste