Sähköisen asiakasesitteen kehittäminen Kouvolan ehkäisyneuvoloille
Rinne, Enni (2018)
Rinne, Enni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721931
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutui kehittämistutkimuksena yhteistyössä Kouvolan kaupungin neuvolatoiminnan kanssa. Kehittämistutkimuksen päätavoitteena oli laatia sähköinen asiakasesite Kouvolan ehkäisyneuvoloille Kouvolan kaupungin internetsivuille. Tutkimukselle asetettiin myös kaksi osatavoitetta. Esitteen toivottiin osaltaan lisäävän ehkäisyneuvoloiden sähköisiä palveluita Kouvolan kaupungin internetsivuilla. Lisäksi esite pyrittiin laatimaan hyvän kirjallisen ohjausmateriaalin piirteitä noudattaen sekä yhteistyötahon toiveet ja tarpeet huomioiden.
Esitteen laadinnan tueksi tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Ehkäisyneuvoloiden esite on terveydenhuollon asiakkaille suunnattua kirjallista ohjausmateriaalia, joten se valikoitui katsauksen tarkastelunäkökulmaksi. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, millaisista asioista hyvä kirjallinen ohjausmateriaali rakentuu sekä, mitä tiedetään internetin sopivuudesta ohjaustiedon välittämiseen terveydenhuollon asiakkaille. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan hyvässä kirjallisessa ohjausmateriaalissa on kiinnitetty huomiota materiaalin sisältöön, ulkoasuun, ohjauksellisuuteen sekä kieleen ja rakenteeseen. Internetin sopivuudesta ohjaustiedon välittämiseen terveydenhuollon asiakkaille nousi esiin kolme kokonaisuutta: internetin tietoa lisäävä vaikutus sekä sen tehokkuus ja hyväksyttävyys ohjaustiedon välittäjänä.
Kehittämisen tuloksena valmistui sähköinen asiakasesite Kouvolan ehkäisyneuvoloille päätavoitteen mukaisesti. Myös tutkimuksen osatavoitteet saavutettiin hyvin. Esitteen kehittämisprosessissa hyödynnettiin monipuolisesti kirjallisuuskatsauksen tuloksia ja prosessi eteni työelämän kanssa tiiviissä yhteistyössä.
Esitteelle oli työelämälähtöinen tarve, sillä Kouvolan ehkäisyneuvoloilla ei ollut entuudestaan esitettä. Valmistunutta esitettä voidaan hyödyntää ehkäisyneuvoloissa yhtenä ohjaustyökaluna suullisen ohjauksen lisänä. Sähköinen esite mahdollistaa myös tietoisuuden lisääntymisen Kouvolan ehkäisyneuvolapalveluista sekä tarjoaa ohjaustietoa ajasta ja paikasta riippumatta.
Esitteen laadinnan tueksi tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Ehkäisyneuvoloiden esite on terveydenhuollon asiakkaille suunnattua kirjallista ohjausmateriaalia, joten se valikoitui katsauksen tarkastelunäkökulmaksi. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, millaisista asioista hyvä kirjallinen ohjausmateriaali rakentuu sekä, mitä tiedetään internetin sopivuudesta ohjaustiedon välittämiseen terveydenhuollon asiakkaille. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan hyvässä kirjallisessa ohjausmateriaalissa on kiinnitetty huomiota materiaalin sisältöön, ulkoasuun, ohjauksellisuuteen sekä kieleen ja rakenteeseen. Internetin sopivuudesta ohjaustiedon välittämiseen terveydenhuollon asiakkaille nousi esiin kolme kokonaisuutta: internetin tietoa lisäävä vaikutus sekä sen tehokkuus ja hyväksyttävyys ohjaustiedon välittäjänä.
Kehittämisen tuloksena valmistui sähköinen asiakasesite Kouvolan ehkäisyneuvoloille päätavoitteen mukaisesti. Myös tutkimuksen osatavoitteet saavutettiin hyvin. Esitteen kehittämisprosessissa hyödynnettiin monipuolisesti kirjallisuuskatsauksen tuloksia ja prosessi eteni työelämän kanssa tiiviissä yhteistyössä.
Esitteelle oli työelämälähtöinen tarve, sillä Kouvolan ehkäisyneuvoloilla ei ollut entuudestaan esitettä. Valmistunutta esitettä voidaan hyödyntää ehkäisyneuvoloissa yhtenä ohjaustyökaluna suullisen ohjauksen lisänä. Sähköinen esite mahdollistaa myös tietoisuuden lisääntymisen Kouvolan ehkäisyneuvolapalveluista sekä tarjoaa ohjaustietoa ajasta ja paikasta riippumatta.