”Leikkiä tietenkin ja vaikka tehdä puumaja” -Lasten kokemukset luontotoiminnasta luonto- ja liikuntakerhosta
Pylvänäinen, Senni; Kivistö, Veera (2018)
Pylvänäinen, Senni
Kivistö, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421651
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaista ympäristökasvatusta luonto- ja liikuntakerhossa toteutetaan lasten näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda esiin lasten kokemuksia luontotoiminnasta luonto- ja liikuntakerhosta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Palmerin puumallin kolmea osa-aluetta, joita ovat oppiminen ympäristöstä, oppiminen ympäristössä ja toimiminen ympäristön puolesta. Osa-alueet näkyivät ympäristökasvatuksen toteutumisen tarkastelussa, analyysissa sekä haastattelurungossa.
Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla 4-5-vuotiaita lapsia eräässä Jyväskylän luonto- ja liikuntakerhossa. Haastattelut toteutettiin syyskuussa 2018. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta lasta. Aineisto analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan lapsilla oli pääasiassa positiivisia kokemuksia luontotoiminnasta luontoja liikuntakerhosta. Kerhon toiminnassa korostui vapaan leikin ja tutkimisen kautta oppiminen sekä luonnonmateriaalien hyödyntäminen. Kerhossa liikuttiin erilaisissa ympäristöissä hyödyntäen sekä luontoa että rakennettua ympäristöä. Kerhossa lapsia oli opetettu toimimaan ympäristön hyväksi konkreettisilla tavoilla ja lapsen kehitystaso huomioon otettuna. Lapsilla oli positiivinen suhtautuminen ympäristön hyväksi toimimiseen ja myös huolestuneisuus ympäristöä kohtaan nousi esille. Lasten kokemuksiin vaikuttavia kielteisiä asioita olivat vaikea maasto, sosiaalisiin suhteisiin liittyvät ikävät tilanteet ja tavaroiden puute luonnossa leikkiessä. Tuloksissa näkyi Palmerin puumallin osa-alueet ja niihin liittyvät sisällöt. Oppiminen ympäristössä -osa-alue korostui kerhon toiminnassa kokemuksellisuuden ja ympäristössä toimimisen kautta.
Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla 4-5-vuotiaita lapsia eräässä Jyväskylän luonto- ja liikuntakerhossa. Haastattelut toteutettiin syyskuussa 2018. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kuutta lasta. Aineisto analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan lapsilla oli pääasiassa positiivisia kokemuksia luontotoiminnasta luontoja liikuntakerhosta. Kerhon toiminnassa korostui vapaan leikin ja tutkimisen kautta oppiminen sekä luonnonmateriaalien hyödyntäminen. Kerhossa liikuttiin erilaisissa ympäristöissä hyödyntäen sekä luontoa että rakennettua ympäristöä. Kerhossa lapsia oli opetettu toimimaan ympäristön hyväksi konkreettisilla tavoilla ja lapsen kehitystaso huomioon otettuna. Lapsilla oli positiivinen suhtautuminen ympäristön hyväksi toimimiseen ja myös huolestuneisuus ympäristöä kohtaan nousi esille. Lasten kokemuksiin vaikuttavia kielteisiä asioita olivat vaikea maasto, sosiaalisiin suhteisiin liittyvät ikävät tilanteet ja tavaroiden puute luonnossa leikkiessä. Tuloksissa näkyi Palmerin puumallin osa-alueet ja niihin liittyvät sisällöt. Oppiminen ympäristössä -osa-alue korostui kerhon toiminnassa kokemuksellisuuden ja ympäristössä toimimisen kautta.