Monialainen yhteistoimijuus alle kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa : Scoping-katsaus
Lattunen, Tytti (2018)
Lattunen, Tytti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tutkimukseen pohjautuvaa kuvailevaa tietoa monialaisesta yhteistoimijuudesta alle kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu, EETU-hanke.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä perheen, varhaiskasvattajien ja kuntoutustyöntekijöiden monialaista yhteistoimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä on olemassa alle kouluikäisen lapsen kuntoutusprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena. Tutkimusaineiston tiedonhaku kohdennettiin Cinahl-, Academic Search Elite-, Eric-, Pubmed-, Cochrane-, Finna- ja Medic -tietokantoihin.
Scoping-katsaukseen valittiin sisäänottokriteerien perusteella yhteensä 30 tutkimusjulkaisua. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin deduktiivisena sisällönanalyysinä, jossa analyysirunko pohjautui Terapeuttisen yhteistoiminnan teoriaan. Terapeuttisen yhteistoiminnan välttämättömiksi osatekijöiksi on määritelty vastavuoroinen yhteistoimijuus, yhteistoimintaprosessi ja toimintakontekstin reunaehdot.
Katsauksessa tunnistettiin monialaista yhteistoimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä kaikkien terapeuttisen yhteistoiminnan osatekijöiden osalta.
Johtopäätöksenä todettiin monialaisen yhteistoimijuuden mahdollistuvan työntekijöiden vuorovaikutusosaamisen, yhteistyöpainotteisten toimintakäytänteiden ja työskentelyvälineiden, perhelähtöisten toimintatapojen ja toimintaympäristön huomioinnin avulla. Suosituksia käytännön työhön esitettiin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä monialaisen yhteistoimijuuden toteutumista lapsen kuntoutusprosessissa ja kehitettäessä perheille suunnattuja palveluita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä perheen, varhaiskasvattajien ja kuntoutustyöntekijöiden monialaista yhteistoimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä on olemassa alle kouluikäisen lapsen kuntoutusprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena. Tutkimusaineiston tiedonhaku kohdennettiin Cinahl-, Academic Search Elite-, Eric-, Pubmed-, Cochrane-, Finna- ja Medic -tietokantoihin.
Scoping-katsaukseen valittiin sisäänottokriteerien perusteella yhteensä 30 tutkimusjulkaisua. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin deduktiivisena sisällönanalyysinä, jossa analyysirunko pohjautui Terapeuttisen yhteistoiminnan teoriaan. Terapeuttisen yhteistoiminnan välttämättömiksi osatekijöiksi on määritelty vastavuoroinen yhteistoimijuus, yhteistoimintaprosessi ja toimintakontekstin reunaehdot.
Katsauksessa tunnistettiin monialaista yhteistoimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä kaikkien terapeuttisen yhteistoiminnan osatekijöiden osalta.
Johtopäätöksenä todettiin monialaisen yhteistoimijuuden mahdollistuvan työntekijöiden vuorovaikutusosaamisen, yhteistyöpainotteisten toimintakäytänteiden ja työskentelyvälineiden, perhelähtöisten toimintatapojen ja toimintaympäristön huomioinnin avulla. Suosituksia käytännön työhön esitettiin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä monialaisen yhteistoimijuuden toteutumista lapsen kuntoutusprosessissa ja kehitettäessä perheille suunnattuja palveluita.