Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monialainen yhteistoimijuus alle kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa : Scoping-katsaus

Lattunen, Tytti (2018)

Avaa tiedosto
Lattunen_Tytti.pdf (1.149Mt)
Lataukset: 


Lattunen, Tytti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tutkimukseen pohjautuvaa kuvailevaa tietoa monialaisesta yhteistoimijuudesta alle kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu, EETU-hanke.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä perheen, varhaiskasvattajien ja kuntoutustyöntekijöiden monialaista yhteistoimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä on olemassa alle kouluikäisen lapsen kuntoutusprosessissa.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena. Tutkimusaineiston tiedonhaku kohdennettiin Cinahl-, Academic Search Elite-, Eric-, Pubmed-, Cochrane-, Finna- ja Medic -tietokantoihin.
Scoping-katsaukseen valittiin sisäänottokriteerien perusteella yhteensä 30 tutkimusjulkaisua. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin deduktiivisena sisällönanalyysinä, jossa analyysirunko pohjautui Terapeuttisen yhteistoiminnan teoriaan. Terapeuttisen yhteistoiminnan välttämättömiksi osatekijöiksi on määritelty vastavuoroinen yhteistoimijuus, yhteistoimintaprosessi ja toimintakontekstin reunaehdot.
Katsauksessa tunnistettiin monialaista yhteistoimijuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä kaikkien terapeuttisen yhteistoiminnan osatekijöiden osalta.
Johtopäätöksenä todettiin monialaisen yhteistoimijuuden mahdollistuvan työntekijöiden vuorovaikutusosaamisen, yhteistyöpainotteisten toimintakäytänteiden ja työskentelyvälineiden, perhelähtöisten toimintatapojen ja toimintaympäristön huomioinnin avulla. Suosituksia käytännön työhön esitettiin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä monialaisen yhteistoimijuuden toteutumista lapsen kuntoutusprosessissa ja kehitettäessä perheille suunnattuja palveluita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste