Data visualisation in virtual reality
Mäkelä, Antti (2018)
Mäkelä, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721889
Tiivistelmä
Datavisualisointia tarvitaan enemmän kuin koskaan ennen massiivisten tietomäärien ymmärtämisessä. Visualisoinneilla voidaan viestiä tiedon merkitys graafisessa muodossa. Niitä voidaan käyttää myös data-analyysin aputyökaluina. Datavisualisointi on perinteisessä merkityksessään ollut aina datan projisoimista kaksiulotteisille pinnoille, kuten paperille tai tietokonenäytöille. Virtuaalitodellisuusteknologioiden ja kaupallisten toteutusten yleistyessä datan visualisointi voidaan viedä lähemmäksi käyttäjää kuin koskaan ennen.
Projektia lähdettiin rakentamaan datavisualisointiohjelmana, jota voitaisiin käyttää virtuaalilasien ja liikeohjaimien avulla. Ohjelma rakennettiin Unreal Engine 4 pelimoottorin ja sen kanssa käytettävien työkalujen avulla. Ohjelman kehityksen aikana testattiin useita eri kokeellisia ominaisuuksia ja visualisointimetodeja. Näistä lisättiin lopulliseen ohjelmaan vain ne, joista todettiin olevan hyötyä.
Lopullinen datavisualisointiohjelma oli kolmiulotteisten pistekaavioiden piirto-ohjelma, jota pystyi käyttämään virtuaalilasien ja liikeohjaimien kautta. Virtuaalilasien avulla ohjelman käyttäjät pystyivät katsomaan visualisaatiota valitsemistaan perspektiiveistä. Liikeohjaimia voitiin käyttää kaavion liikuttamiseen, kääntämiseen ja venyttämiseen. Ohjelma tuki muuttujien piirtämistä neljälle eri akselille: kolmeen tilaulottuvuuteen ja yhdelle väriakselille. Ohjelma sisälsi myös muutamia data-analyysityökaluja, kuten t-SNE-ulottuvuuksien vähennysalgoritmin.
Vaikka projekti päättyi onnistuneesti ja lopputulos oli täysin toimiva, runsaasti ominaisuuksia ja toimeksiantajien toivomuksia jätettiin jatkokehitykselle.
Projektia lähdettiin rakentamaan datavisualisointiohjelmana, jota voitaisiin käyttää virtuaalilasien ja liikeohjaimien avulla. Ohjelma rakennettiin Unreal Engine 4 pelimoottorin ja sen kanssa käytettävien työkalujen avulla. Ohjelman kehityksen aikana testattiin useita eri kokeellisia ominaisuuksia ja visualisointimetodeja. Näistä lisättiin lopulliseen ohjelmaan vain ne, joista todettiin olevan hyötyä.
Lopullinen datavisualisointiohjelma oli kolmiulotteisten pistekaavioiden piirto-ohjelma, jota pystyi käyttämään virtuaalilasien ja liikeohjaimien kautta. Virtuaalilasien avulla ohjelman käyttäjät pystyivät katsomaan visualisaatiota valitsemistaan perspektiiveistä. Liikeohjaimia voitiin käyttää kaavion liikuttamiseen, kääntämiseen ja venyttämiseen. Ohjelma tuki muuttujien piirtämistä neljälle eri akselille: kolmeen tilaulottuvuuteen ja yhdelle väriakselille. Ohjelma sisälsi myös muutamia data-analyysityökaluja, kuten t-SNE-ulottuvuuksien vähennysalgoritmin.
Vaikka projekti päättyi onnistuneesti ja lopputulos oli täysin toimiva, runsaasti ominaisuuksia ja toimeksiantajien toivomuksia jätettiin jatkokehitykselle.