Päiväkodin varhainen kuvataidekasvatus kouluvalmiuksien kehittäjänä 3–5-vuotiailla lapsilla
Jaatinen, Camilla (2018)
Jaatinen, Camilla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721847
Tiivistelmä
Varhainen kuvataidekasvatus näkyy päiväkodissa esimerkiksi pukemistilanteissa, ohjatussa toiminnassa sekä lasten leikeissä ja majarakennelmissa. Varhaiskasvattaja luo lapselle mahdollisuuksia esteettisiin kokemuksiin. Varhainen kuvataidekasvatus on tasavertaista niin, että sen piirissä kaikki lapset saavat yhtäläisen mahdollisuuden kulttuurilliseen kasvamiseen taustoista riippumatta.
Opinnäytetyö selvittää, mikä rooli varhaisella kuvataidekasvatuksella on kouluvalmiustaitojen kehittäjänä varhaiskasvatuksessa 3–5-vuotiailla lapsilla.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Sen tavoitteena on koota jo olemassa olevaa tietoa kouluvalmiudesta ja sen kehityksestä päiväkodissa varhaisen kuvataidekasvatuksen mahdollistamana. Kirjallisuuskatsaus koostuu tutkimuskysymyksestä, käsitteiden määrittelystä, aineiston hausta, tutkimusten valinnasta ja analysoinnista, sekä tulosten esittämisestä.
Opinnäytetyöhön valituissa artikkeleissa ja tutkimuksissa käsiteltiin kouluvalmiuksien kehittymistä päiväkodissa varhaisen kuvataidekasvatuksen tukemana. Tutkimuksissa ilmeni, että varhainen kuvataidekasvatus voi auttaa lasta kehittämään omia kouluvalmiustaitojaan. Eniten varhaisesta kuvataidekasvatuksesta oli kouluvalmiuden kannalta hyötyä lapsille, jotka tulivat vähävaraisista perheistä tai olivat kotoisin eri kulttuurista. Tutkimusten mukaan kuvataidekasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä kokonaisvaltaisesti – sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti.
Opinnäytetyö selvittää, mikä rooli varhaisella kuvataidekasvatuksella on kouluvalmiustaitojen kehittäjänä varhaiskasvatuksessa 3–5-vuotiailla lapsilla.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Sen tavoitteena on koota jo olemassa olevaa tietoa kouluvalmiudesta ja sen kehityksestä päiväkodissa varhaisen kuvataidekasvatuksen mahdollistamana. Kirjallisuuskatsaus koostuu tutkimuskysymyksestä, käsitteiden määrittelystä, aineiston hausta, tutkimusten valinnasta ja analysoinnista, sekä tulosten esittämisestä.
Opinnäytetyöhön valituissa artikkeleissa ja tutkimuksissa käsiteltiin kouluvalmiuksien kehittymistä päiväkodissa varhaisen kuvataidekasvatuksen tukemana. Tutkimuksissa ilmeni, että varhainen kuvataidekasvatus voi auttaa lasta kehittämään omia kouluvalmiustaitojaan. Eniten varhaisesta kuvataidekasvatuksesta oli kouluvalmiuden kannalta hyötyä lapsille, jotka tulivat vähävaraisista perheistä tai olivat kotoisin eri kulttuurista. Tutkimusten mukaan kuvataidekasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä kokonaisvaltaisesti – sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti.