Hyvinvointivalmentajana Opiskelijan Kompassissa : Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat digitaalisissa interventioissa
Jalava, Sari (2018)
Jalava, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121521757
Tiivistelmä
Opiskelijan kompassi on Jyväskylän yliopiston kehittämä verkkopohjainen hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma,
joka on tutkitusti toimiva opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Se antaa konkreettisia työkaluja, joilla havainnoida
elämää ja erilaisia ongelmia, joita opiskelijat saattavat opintojen aikana kohdata. Sen tarkoituksena
on kannustaa kehittämään itseään ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Hyvinvointivalmentajat toimivat
opiskelijan tukena Opiskelijan kompassin etenemisessä ja tapaavat opiskelijoita verkkointerventioissa kompassin
aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Opiskelijan Kompassin hyvinvointivalmentajuuden soveltuvuutta ja
etäyhteyden käytön toimivuutta interventioissa sekä etäyhteyden kehittämistä jatkossa niin työelämässä, kuin
hyvinvointivalmentajuudessa sekä niiden merkitystä ammatilliselle kehittymiselle.
Tarkoituksena oli löytää Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöön malli, joka palvelee jatkossa hyvinvointivalmentajuudessa
ja etäyhteyden käytössä parhaiten sekä auttaa kehittämään työelämävalmiuksia ja palveluita
digitaalisin keinoin.
Jotta näihin kysymyksiin saatiin vastauksia, käytettiin menetelmänä laadullista tutkimusta eli kvalitatiivista tutkimusta,
joka toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa hyvinvointivalmentajina toimineet opiskelijat vastasivat
sähköpostin välityksellä avoimiin kysymyksiin. Muina menetelminä käytettiin myös havainnointia projektin aikana
työnohjauksissa sekä niiden kirjaamista ylös. Kyselyn vastaukset analysoitiin sisältöanalyysia käyttäen ja
poimittiin vastauksista samankaltaisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että hyvinvointivalmentajuus kokemuksena lisäsi omaa ammatillista kehittymistä
ja antoi lisää eväitä ja uusia menetelmiä työskentelyyn sosiaali- ja terveysalalla tulevaisuudessa. Digitaaliset
interventiot koettiin pääsääntöisesti onnistuneiksi kokemuksiksi, mutta erilaiset tekniset ongelmat ja huonot
verkkoyhteydet vaikuttivat interventioiden tunnelmaan ja ajankäyttöön. Koettiin myös, että digitaalisten
interventioiden toteutus lisäsi valmiuksia työelämään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö antaa tietoa jatkossa Jyväskylän ammattikorkeakoululle, kuinka hyvinvointivalmentajuutta ja
etäyhteyden käyttöä interventioissa voi kehittää Opiskelijan Kompassi ohjelmassa.
joka on tutkitusti toimiva opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Se antaa konkreettisia työkaluja, joilla havainnoida
elämää ja erilaisia ongelmia, joita opiskelijat saattavat opintojen aikana kohdata. Sen tarkoituksena
on kannustaa kehittämään itseään ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Hyvinvointivalmentajat toimivat
opiskelijan tukena Opiskelijan kompassin etenemisessä ja tapaavat opiskelijoita verkkointerventioissa kompassin
aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Opiskelijan Kompassin hyvinvointivalmentajuuden soveltuvuutta ja
etäyhteyden käytön toimivuutta interventioissa sekä etäyhteyden kehittämistä jatkossa niin työelämässä, kuin
hyvinvointivalmentajuudessa sekä niiden merkitystä ammatilliselle kehittymiselle.
Tarkoituksena oli löytää Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöön malli, joka palvelee jatkossa hyvinvointivalmentajuudessa
ja etäyhteyden käytössä parhaiten sekä auttaa kehittämään työelämävalmiuksia ja palveluita
digitaalisin keinoin.
Jotta näihin kysymyksiin saatiin vastauksia, käytettiin menetelmänä laadullista tutkimusta eli kvalitatiivista tutkimusta,
joka toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa hyvinvointivalmentajina toimineet opiskelijat vastasivat
sähköpostin välityksellä avoimiin kysymyksiin. Muina menetelminä käytettiin myös havainnointia projektin aikana
työnohjauksissa sekä niiden kirjaamista ylös. Kyselyn vastaukset analysoitiin sisältöanalyysia käyttäen ja
poimittiin vastauksista samankaltaisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että hyvinvointivalmentajuus kokemuksena lisäsi omaa ammatillista kehittymistä
ja antoi lisää eväitä ja uusia menetelmiä työskentelyyn sosiaali- ja terveysalalla tulevaisuudessa. Digitaaliset
interventiot koettiin pääsääntöisesti onnistuneiksi kokemuksiksi, mutta erilaiset tekniset ongelmat ja huonot
verkkoyhteydet vaikuttivat interventioiden tunnelmaan ja ajankäyttöön. Koettiin myös, että digitaalisten
interventioiden toteutus lisäsi valmiuksia työelämään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö antaa tietoa jatkossa Jyväskylän ammattikorkeakoululle, kuinka hyvinvointivalmentajuutta ja
etäyhteyden käyttöä interventioissa voi kehittää Opiskelijan Kompassi ohjelmassa.