Developing an Instagram marketing service : content marketing on Instagram
Aalto, Jenna; Valtanen, Joonas (2018)
Aalto, Jenna
Valtanen, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella erilaisia mahdollisuuksia muoti- ja vaatetusalan brändien sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen Instagramissa. Tutkimustyön pohjalta tehokkaimmat keinot tuotteistettiin markkinointiyrityksen hyödynnettäväksi tulevissa asiakassuhteissaan.
Tutkimustyö toteutettiin kolmessa eri vaiheessa; kirjallisuuskatsaus, esikuva-analyysi ja haastattelut sekä kysely. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin ensin Instagramin eri ominaisuuksia, niiden tuomia mahdollisuuksia brändille sekä statistiikkaa ja sisältömarkkinoinnin keinoja. Instagram-markkinoinnissa merkittävin tekijä on saada asiakkaat sitoutumaan, tunnepohjainen sitoutuminen brändiin vaikuttaa jopa silloin, kun järki tai tarve ovat ostopäätöstä vastaan. Vahvan yhteyden luominen asiakkaaseen on tärkeää lojaalin asiakassuhteen muodotumiseen sekä säilyttämiseen. Suhteen muodostuminen edellyttää brändiltä jatkuvaa läsnäoloa asiakkaan päivittäisessä elämässä sosiaalisen median välityksellä.
Esikuva-analyysin avulla selvitettiin 15 alalla menestyneen brändin sisältömarkkinointia Instagramissa. Tämän jälkeen hankittiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa kahden haastattelun sekä kyselyn muodossa. Ensin haastateltiin suomalaista muoti- ja designalan jälleenmyyjää heidän tavoitteistaan sekä haasteistaan Instagramissa. Tämän jälkeen haastateltiin yrityksen Instagram-seuraajaa hänen näkemyksistään sekä kyseisen yrityksen että muotibrändien Instagram-läsnäolosta yleisellä tasolla. Haastatteluiden pohjalta luotiin online-kysely muoti- ja vaatetusalan brändien Instagram-käyttäytymisestä. Kysely jaettiin kirjoittajien henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissa sekä sähköpostitse Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Todettiin, että markkinointiyrityksen olisi kannattavaa luoda palvelutuote, joka sisältää haastattelun sekä nykyisen brändi-imagon pohjalta suunnitellun visuaalisen Instagram-ohjekirjan. Myös työpaja, jossa brändien sosiaalisen median vastaavat saavat neuvoja ja ideoita Instagram-markkinoinnin toteuttamiseen, harjoitusta ja itsevarmuutta sisällön luontiin. Sisältökalenterin katsottiin myös olevan tehokas apu brändien sosiaalisen median suunnittelussa. Tuotteen tulisi muodostua pienemmistä palveluosioista, jotta palvelun yksilöiminen asiakkaan tarpeen mukaan olisi mahdollisimman yksinkertaista sekä kustannustehokasta asiakkaalle.
Tutkimustyö toteutettiin kolmessa eri vaiheessa; kirjallisuuskatsaus, esikuva-analyysi ja haastattelut sekä kysely. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin ensin Instagramin eri ominaisuuksia, niiden tuomia mahdollisuuksia brändille sekä statistiikkaa ja sisältömarkkinoinnin keinoja. Instagram-markkinoinnissa merkittävin tekijä on saada asiakkaat sitoutumaan, tunnepohjainen sitoutuminen brändiin vaikuttaa jopa silloin, kun järki tai tarve ovat ostopäätöstä vastaan. Vahvan yhteyden luominen asiakkaaseen on tärkeää lojaalin asiakassuhteen muodotumiseen sekä säilyttämiseen. Suhteen muodostuminen edellyttää brändiltä jatkuvaa läsnäoloa asiakkaan päivittäisessä elämässä sosiaalisen median välityksellä.
Esikuva-analyysin avulla selvitettiin 15 alalla menestyneen brändin sisältömarkkinointia Instagramissa. Tämän jälkeen hankittiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa kahden haastattelun sekä kyselyn muodossa. Ensin haastateltiin suomalaista muoti- ja designalan jälleenmyyjää heidän tavoitteistaan sekä haasteistaan Instagramissa. Tämän jälkeen haastateltiin yrityksen Instagram-seuraajaa hänen näkemyksistään sekä kyseisen yrityksen että muotibrändien Instagram-läsnäolosta yleisellä tasolla. Haastatteluiden pohjalta luotiin online-kysely muoti- ja vaatetusalan brändien Instagram-käyttäytymisestä. Kysely jaettiin kirjoittajien henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissa sekä sähköpostitse Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Todettiin, että markkinointiyrityksen olisi kannattavaa luoda palvelutuote, joka sisältää haastattelun sekä nykyisen brändi-imagon pohjalta suunnitellun visuaalisen Instagram-ohjekirjan. Myös työpaja, jossa brändien sosiaalisen median vastaavat saavat neuvoja ja ideoita Instagram-markkinoinnin toteuttamiseen, harjoitusta ja itsevarmuutta sisällön luontiin. Sisältökalenterin katsottiin myös olevan tehokas apu brändien sosiaalisen median suunnittelussa. Tuotteen tulisi muodostua pienemmistä palveluosioista, jotta palvelun yksilöiminen asiakkaan tarpeen mukaan olisi mahdollisimman yksinkertaista sekä kustannustehokasta asiakkaalle.