PAGS lekbedömning i daghemsmiljö
Herler, Anna; Anttila, Heljä (2018)
Herler, Anna
Anttila, Heljä
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721911
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on selvitystyö, jonka tarkoituksena on selvittää, miten päiväkodissa voitaisiin käyttää Ryhmässä tapahtuva leikin arviointi (RALLA) arviointimenetelmää tiedonkeruuseen lapsesta, kun lapselle muodostetaan varhaiskasvatussuunnitelma. Vertailukehitysprosessin avulla sel- vitettiin, miten RALLA sopisi käytettäväksi päiväkodissa ja miten varhaiskasvattajat voisivat käyttää RALLA-arvioinnin tuloksia varhaiskasvatussuunnitelman muodostamiseen. Työn tilaaja on Tiina Lautamo, joka on kehittänyt RALLA-arviointimenetelmän. RALLA-arvioinnit, jotka suoritetaan päiväkodissa, ovat osa Lautamon tulevaa tutkimusta. Leikki tuottaa lapselle iloa ja sen kautta lapsi kehittyy ja oppiminen edistyy. Leikki on tärkeä osa lapsen elämää, sen on todettu olevan yksi tärkeimmistä toiminnoista, joihin lapsi osallistuu. Suomessa jokaisella lapsella tulee olla tehtynä henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma. Varhaiskasvatussuunnitelmassa tulee tulla esille tavoitteet, jotka tukevat lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia sekä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Haluamme tämän opinnäytetyön avulla rakentaa sillan toimintaterapian ja varhaiskasvatuksen välille käyttämällä leikin arviointimenetelmä RALLA:a sekä jakamalla tietoa leikistä toimintaterapeuttisesta näkökulmasta. Haluamme myös puhua luotettavan menetelmän käytön puolesta, kun lapsesta kerätään tietoa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. RALLA ja varhaiskasvatussuunnitelma ovat olleet työn perusta. Vertailukehitys on toiminut pohjana selvitystyölle ja vertailukehitysprosessin avulla työn prosessi on tehty näkyväksi. Työn menetelmänä on toiminut puolistrukturoidut haastattelut avoimilla kysymyksillä, jotka toteutettiin kahtena eri ajankohtana päiväkodin johtajan ja lastentarhaopettajan kanssa. Haastattelun kysymykset olivat saaneet rakenteensa SWOT-analyysistä, liittyen vahvuuksiin ja heikkouksiin tiedonkeruussa lapsesta tämän varhaiskasvatussuunnitelmaan. RALLA-arviointi tehtiin päiväkodissa kuudelle lapselle kahden päivän aikana. Työntekijöiden kokemien vahvuuksien ja heikkouksien pohjalta liittyen tiedonkeruuseen lapsesta tämän varhaiskasvatussuunnitelmaan, tehtiin ehdotus siitä, kuinka RALLA voisi tukea varhaiskasvattajia heidän työssään ja lapsen leikin tukemisessa. Keskustelussa päiväkodin johtajan kanssa esiteltiin ehdotus, käytiin läpi lasten RALLA-tulokset ja toimintaterapeuttinen näkemys leikkiin. Päiväkodin johtaja näki mahdollisuuksia siinä, että varhaiskasvatta- jat käyttäisivät RALLA-arviointimenetelmää saadakseen laajemman kuvan lapsen leikkitaidoista.