Myynnin laajentaminen verkkoon : case: Hansa Candle
Merikanto, Tanja; Tamminen, Tuomas (2018)
Merikanto, Tanja
Tamminen, Tuomas
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721980
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kynttilöiden digitaalisen B2C-myynnin (Business to Customers) digitaalisia myyntikanavia ja eri myyntikanaviin liittyviä logistisia haasteita. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii virolainen yritys, AS Hansa Candle, joka on perustettu vuonna 1996. Hansa Candle valmistaa kynttilöitä, ulkotulia ja sytytystuotteita myyntiin. Tällä hetkellä pääasialliset asiakkaat ovat Hotelli- ja ravintola-alan yritykset, tukkukaupat ja vähittäiskaupat.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kustannustehokkain vaihtoehto verkkomyyntiin yrityksen myydessä kuluttajille. Tavoitteena on tuottaa tietoa eri tyyppisten verkkokauppojen kannattavuudesta ja toiminnasta, jota apuna käyttäen yritys pystyy tekemään liiketoiminnallisia linjauksia
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja tulosten analysoinnista.
Teoriaosuus käsittelee verkkokaupan ominaisuuksia yleisesti, sekä logistiikan perusteita verkkokaupan tarpeiden näkökulmasta. Tutkimuskohteiksi valittiin Amazon, eBay ja yrityksen oma verkkokauppa. Tutkimuslähteinä käytettiin eri verkkokauppatarjoajien ja kuljetuspalvelua tarjoavien yritysten verkkosivuja. Osan tiedosta hankittiin omalla kokeilulla. Tämän toiminnallisen opinnäytetyö tutkimusosiossa vertaillaan Amazonin, eBayn ja yrityksen oman verkkokaupan kannattavuutta toisiinsa. Tutkimuksessa otetaan huomioon kuljetuskustannukset asiakkaille, verkkokauppa-alustan kulut yrityksille ja muiden palveluntuottajien veloittamat maksut.
Vertailussa kävi ilmi Amazonin Pan-European FBA:n kustannustehokkuus verrattuna muihin tutkittaviin. Suuri ero syntyi Amazonin edullisista kuljetuskustannuksista. Ebay ja oma verkkokauppa olisivat mahdollisesti varteenotettavia vaihtoehtoisia yrityksen monipuolistaessa myyntikanaviaan, mutta tutkimuksessa ilmenneiden tietojen mukaan kuljetuskustannukset kaksinkertaistavat tuotteen hinnan kuluttajalle.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen päätöksenteossa. Tuotetun materiaalin pohjalta toimeksiantaja pystyy vertailemaan saatuja tuloksia keskenään ja päättämään mitä verkkomyyntikanavaa haluaa käyttää laajentaessaan liiketoimintaa kuluttajamyyntiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kustannustehokkain vaihtoehto verkkomyyntiin yrityksen myydessä kuluttajille. Tavoitteena on tuottaa tietoa eri tyyppisten verkkokauppojen kannattavuudesta ja toiminnasta, jota apuna käyttäen yritys pystyy tekemään liiketoiminnallisia linjauksia
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja tulosten analysoinnista.
Teoriaosuus käsittelee verkkokaupan ominaisuuksia yleisesti, sekä logistiikan perusteita verkkokaupan tarpeiden näkökulmasta. Tutkimuskohteiksi valittiin Amazon, eBay ja yrityksen oma verkkokauppa. Tutkimuslähteinä käytettiin eri verkkokauppatarjoajien ja kuljetuspalvelua tarjoavien yritysten verkkosivuja. Osan tiedosta hankittiin omalla kokeilulla. Tämän toiminnallisen opinnäytetyö tutkimusosiossa vertaillaan Amazonin, eBayn ja yrityksen oman verkkokaupan kannattavuutta toisiinsa. Tutkimuksessa otetaan huomioon kuljetuskustannukset asiakkaille, verkkokauppa-alustan kulut yrityksille ja muiden palveluntuottajien veloittamat maksut.
Vertailussa kävi ilmi Amazonin Pan-European FBA:n kustannustehokkuus verrattuna muihin tutkittaviin. Suuri ero syntyi Amazonin edullisista kuljetuskustannuksista. Ebay ja oma verkkokauppa olisivat mahdollisesti varteenotettavia vaihtoehtoisia yrityksen monipuolistaessa myyntikanaviaan, mutta tutkimuksessa ilmenneiden tietojen mukaan kuljetuskustannukset kaksinkertaistavat tuotteen hinnan kuluttajalle.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen päätöksenteossa. Tuotetun materiaalin pohjalta toimeksiantaja pystyy vertailemaan saatuja tuloksia keskenään ja päättämään mitä verkkomyyntikanavaa haluaa käyttää laajentaessaan liiketoimintaa kuluttajamyyntiin.