Näkökulmia verkossa toimivan työpajan kehittämiseen
Eerikäinen, Ville (2018)
Eerikäinen, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722014
Tiivistelmä
Syrjäseuduilla asuminen voi tehdä nuorten elämästä eriarvoista. Palveluiden ja julkisen liikenteen puuttuminen vaikeuttaa yhteiskunnan toimintoihin osallistumista ja lisää syrjäytymisriskiä. Digitaalisten, verkossa toimivien palveluiden kehittäminen nähdään yhtenä ratkaisuna palveluiden saavutettavuuden lisäämiseksi. Digillä duuniin! -hankkeen yhtenä toimenpiteenä on verkossa toimivan nuorten työpajan kehittäminen. Nuorten arjenhallintaa, opiskelu- ja työelämävalmiuksia sekä sosiaalista vahvistumista tukevan työpajatoiminnan nähdään ehkäisevän nuorten syrjäytymistä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuorten näkökulmia verkossa toimivan työpajan kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelemalla kuutta eteläsavolaista nuorta kevään 2018 aikana. Tavoitteena oli kuulla nuoria heille tarkoitetun palvelun kehittämisessä sekä tuottaa Digillä duuniin! -hankkeelle verkossa toimivan työpajan kehittämistyössä hyödynnettävää tietoa. Tutkimuksessa hankittiin tietoa siitä, millaista sisältöä ja ohjausta nuoret kokevat tarvitsevansa, mikäli heille tarjottaisiin työpajatoimintaa verkossa. Tutkimuksessa hyödynnettiin hankesuunnitelmaa sekä olemassa olevaa tietoa syrjäseutunuorista, työpajoista ja verkko-ohjauksesta.
Tuloksista ilmeni, että nuorten edellytykset osallistua työpajatoimintaan verkossa ovat pääosin hyvät ja nuorten suhtautuminen ajatukseen verkossa toimivasta työpajasta oli suurimmaksi osaksi myönteistä, vaikka verkon kautta tapahtuva ohjaus ei nuorten mielestä voikaan täysin korvata fyysistä paikallaoloa työpajoilla. Verkossa toimiva työpaja näyttäytyy tutkimuksen nuorille monipuolista sisältöä tarjoavana, elämäntilanteen mukaan joustavana keinona pysyä mukana työpajatoiminnassa. Verkossa toimivan työpajan ohjauksen tulisi olla aktiivista ja reaaliaikaista. Ohjaajan ammattitaito sekä kiinnostus omaa tehtäväänsä ja ohjattavia nuoria kohtaan koettiin tärkeäksi. Sosiaalisen kanssakäymisen ja ryhmätoiminnan sisällyttäminen toimintaan sekä tekniikan ja tietoturvan toimivuus ovat myös nuorten mukaan tärkeitä verkossa toimivassa työpajassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelemalla kuutta eteläsavolaista nuorta kevään 2018 aikana. Tavoitteena oli kuulla nuoria heille tarkoitetun palvelun kehittämisessä sekä tuottaa Digillä duuniin! -hankkeelle verkossa toimivan työpajan kehittämistyössä hyödynnettävää tietoa. Tutkimuksessa hankittiin tietoa siitä, millaista sisältöä ja ohjausta nuoret kokevat tarvitsevansa, mikäli heille tarjottaisiin työpajatoimintaa verkossa. Tutkimuksessa hyödynnettiin hankesuunnitelmaa sekä olemassa olevaa tietoa syrjäseutunuorista, työpajoista ja verkko-ohjauksesta.
Tuloksista ilmeni, että nuorten edellytykset osallistua työpajatoimintaan verkossa ovat pääosin hyvät ja nuorten suhtautuminen ajatukseen verkossa toimivasta työpajasta oli suurimmaksi osaksi myönteistä, vaikka verkon kautta tapahtuva ohjaus ei nuorten mielestä voikaan täysin korvata fyysistä paikallaoloa työpajoilla. Verkossa toimiva työpaja näyttäytyy tutkimuksen nuorille monipuolista sisältöä tarjoavana, elämäntilanteen mukaan joustavana keinona pysyä mukana työpajatoiminnassa. Verkossa toimivan työpajan ohjauksen tulisi olla aktiivista ja reaaliaikaista. Ohjaajan ammattitaito sekä kiinnostus omaa tehtäväänsä ja ohjattavia nuoria kohtaan koettiin tärkeäksi. Sosiaalisen kanssakäymisen ja ryhmätoiminnan sisällyttäminen toimintaan sekä tekniikan ja tietoturvan toimivuus ovat myös nuorten mukaan tärkeitä verkossa toimivassa työpajassa.