Röntgenhoitajien osallistuminen tutkimustoimintaan
Lamppu, Minna (2018)
Lamppu, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822143
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavoitteena on tuottaa tietoa vaikuttavista toimintatavoista ja menetelmistä sekä niiden hyödyntämisestä käytännössä. Röntgenhoitajat kehittävät potilaan hoitoa ja röntgenhoitajan ammattia käytännössä osallistumalla radiografian tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa röntgenhoitajien osallistumisesta tutkimustoimintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomen yliopistollisten sairaaloiden radiologian yksiköissä millaista osaamista röntgenhoitajat tarvitsevat osallistuessaan tutkimustoimintaan, miten röntgenhoitajien osallistuminen tutkimustoimintaan on käytännössä toteutettu ja millaisena röntgenhoitajat kokevat osallistumisensa tutkimustoimintaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan röntgenhoitajaa kolmessa yliopistollisessa sairaalassa. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan röntgenhoitaja (AMK) -tutkinto antoi tietoa tutkimus- ja kehittämishankkeiden perusteista, mutta hankkeiden suunnittelu ja toteuttaminen vaativat vähintään maisteritutkinnon. Tutkimustaitoja pidettiin tärkeinä, joskin niissä oli puutteita. Tutkimus- ja kehittämishankkeet toteutettiin yhteistyössä oman alan tai muiden alojen ammattilaisten kanssa. Hankkeita tehtiin pääasiassa työajan ulkopuolella. Osallistuminen tutkimustoimintaan edisti työn ja ammatillisuuden kehittymistä sekä kehitti potilaan hoitoa ja käytäntöjä. Tutkimustoimintaan osallistumista edistivät esimiesten ja organisaation tuki sekä röntgenhoitajan oma motivaatio. Estäviksi tekijöiksi koettiin ajanpuute ja puutteelliset tutkimustaidot. Röntgenhoitajien tutkimustoiminnan kehittämiseksi esitettiin, että yksikössä tehdyt hankkeet tulisi tiedottaa myös yksikön ulkopuolelle, organisaatiossa tulisi olla eritasoisia asiantuntijoita kliinisen työn röntgenhoitajasta tutkimusröntgenhoitajaan ja tutkimustoimintaan tulisi kohdentaa työaikaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tutkimustoimintaan osallistutaan aktiivisesti siitä huolimatta, että tutkimus- ja kehittämishankkeita tehdään pääasiassa työajan ulkopuolella ilman korvausta. Röntgenhoitajan työn ja ammatin kehittäminen koettiin tärkeäksi, joten jokaisen röntgenhoitajan tulisi osallistua omien kykyjensä mukaan jollakin tasolla tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään laadullista tutkimusta siitä, kuinka radiologian yksiköissä sovelletaan tutkimustietoa käytäntöön.
Opinnäytetyön tulosten mukaan röntgenhoitaja (AMK) -tutkinto antoi tietoa tutkimus- ja kehittämishankkeiden perusteista, mutta hankkeiden suunnittelu ja toteuttaminen vaativat vähintään maisteritutkinnon. Tutkimustaitoja pidettiin tärkeinä, joskin niissä oli puutteita. Tutkimus- ja kehittämishankkeet toteutettiin yhteistyössä oman alan tai muiden alojen ammattilaisten kanssa. Hankkeita tehtiin pääasiassa työajan ulkopuolella. Osallistuminen tutkimustoimintaan edisti työn ja ammatillisuuden kehittymistä sekä kehitti potilaan hoitoa ja käytäntöjä. Tutkimustoimintaan osallistumista edistivät esimiesten ja organisaation tuki sekä röntgenhoitajan oma motivaatio. Estäviksi tekijöiksi koettiin ajanpuute ja puutteelliset tutkimustaidot. Röntgenhoitajien tutkimustoiminnan kehittämiseksi esitettiin, että yksikössä tehdyt hankkeet tulisi tiedottaa myös yksikön ulkopuolelle, organisaatiossa tulisi olla eritasoisia asiantuntijoita kliinisen työn röntgenhoitajasta tutkimusröntgenhoitajaan ja tutkimustoimintaan tulisi kohdentaa työaikaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tutkimustoimintaan osallistutaan aktiivisesti siitä huolimatta, että tutkimus- ja kehittämishankkeita tehdään pääasiassa työajan ulkopuolella ilman korvausta. Röntgenhoitajan työn ja ammatin kehittäminen koettiin tärkeäksi, joten jokaisen röntgenhoitajan tulisi osallistua omien kykyjensä mukaan jollakin tasolla tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään laadullista tutkimusta siitä, kuinka radiologian yksiköissä sovelletaan tutkimustietoa käytäntöön.