Saarijärven Hankkija Oy:n tuotteiden ja palveluiden vastaavuus asiakkaiden tarpeisiin
Karjalainen, Eero (2018)
Karjalainen, Eero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Saarijärven Hankkija Oy:n tuotteiden ja palveluiden vastaavuutta asiakkaiden tarpeisiin. Tavoitteena oli myös etsiä kilpailukeinoja sekä kehittämiskohteita, jotka auttavat myymälää kehittymään maatalouskaupan alalla.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelua ja sen laatua sekä asiakasta ja asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö Saarijärven Hankkija Oy:n tuotteiden ja palveluiden vastaavuudesta asiakkaiden tarpeisiin toteutettiin kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin Saarijärven Hankkija Oy:n myymälässä ja vastauksia saatiin 78 kpl. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat vastaajien taustatietoja, myymälän tuoteosastoja sekä palveluja. Kyselylomakkeella kysyttiin myös muita asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, kuten tuotteiden löytyvyyttä ja kassalla asioimisen helppoutta. Lomakkeella oli mahdollista jättää avointa sanallista palautetta. Kyselylomakkeiden tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Kyselyn tulokset olivat varsin positiivisia, mutta myös kehityskohteita löytyi. Saatujen tulosten mukaan asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä myymälän tuotevalikoimiin ja palveluihin. Varsinkin myymälän henkilökunta sai positiivista palautetta palvelu -ja ammattitaidosta. Henkilökunnan vahvuuksia voisi käyttää kilpailukeinona ja palveluvalttina. Kehittämiskohteiksi nousivat tuotevalikoimien laajentaminen, tuotteiden hintojen saaminen edullisemmiksi ja myyjien parempi tavoitettavuus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelua ja sen laatua sekä asiakasta ja asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö Saarijärven Hankkija Oy:n tuotteiden ja palveluiden vastaavuudesta asiakkaiden tarpeisiin toteutettiin kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin Saarijärven Hankkija Oy:n myymälässä ja vastauksia saatiin 78 kpl. Kyselylomakkeen kysymykset koskivat vastaajien taustatietoja, myymälän tuoteosastoja sekä palveluja. Kyselylomakkeella kysyttiin myös muita asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, kuten tuotteiden löytyvyyttä ja kassalla asioimisen helppoutta. Lomakkeella oli mahdollista jättää avointa sanallista palautetta. Kyselylomakkeiden tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Kyselyn tulokset olivat varsin positiivisia, mutta myös kehityskohteita löytyi. Saatujen tulosten mukaan asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä myymälän tuotevalikoimiin ja palveluihin. Varsinkin myymälän henkilökunta sai positiivista palautetta palvelu -ja ammattitaidosta. Henkilökunnan vahvuuksia voisi käyttää kilpailukeinona ja palveluvalttina. Kehittämiskohteiksi nousivat tuotevalikoimien laajentaminen, tuotteiden hintojen saaminen edullisemmiksi ja myyjien parempi tavoitettavuus.