Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen : yhteistyössä vastuullisuutta edistämässä
Asteljoki, Kaj (2010)
Asteljoki, Kaj
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610542
Tiivistelmä
Työssä on liitetty yhteen vastuullinen liiketoiminta ja strateginen johtaminen kestävän kehityksen näkökulmasta, tavoitteena asiakasyrityksen pitkän aikavälin menestyminen. Vastuullinen liiketoiminta on organisaatiolle strateginen valinta, jonka sudenkuoppana on käytäntöön vieminen. Tämä sama ongelma on yleinen strategisessa johtamisessa. Tässä työssä kehitetään vastuullisen liiketoimintastrategian laatimiseen ja käytäntöön viemiseen soveltuvia yhteistoiminnallisia, osallistavia menettelyjä.
Menettelyt on kehitetty asiakaslähtöisen tuotteistamiskonseptin mukaisesti ja lopputulokset on dokumentoitu tuotekuvauksiksi. Asiantuntijapalvelun tuotteistamisessa on lähdetty asiakkaan ongelmasta, haettu siihen ratkaisumallia ja kuvattu ratkaisumalli tuotekuvauksena. Palvelutuotetta on sen jälkeen testattu ja arvioitu, jonka jälkeen seuraa jatkuvan parantamisen osuus ratkaisumallin jatkokehittämisen avulla. Ratkaisumallia etsittäessä on perehdytty sekä vastuulliseen liiketoimintaan että strategiseen johtamiseen.
Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen helpottaa palvelun ostamista ja myymistä, koska tuotekuvauksista selviää palvelun sisältö. Tuotekuvauksesta näkyy toimintamalli ja asiakasyritykselle räätälöinti tapahtuu sisällön kohdentamisella asiakasyrityksen tilanteen ja tarpeen mukaan.
Kehitetyt asiantuntijapalvelutuotteet sopivat strategiseen suunnitteluun, toiminnan kehittämiseen ja strategian jakamiseen organisaatiossa. Yhteistoiminnalliset, osallistavat menettelyt korostavat vastuullisen liiketoiminnan sosiaalisen ulottuvuuden näkökulmaa. Menettelyt ovat olleet koekäytössä hyvin kokemuksin ja ne ovat valmiit kaupalliseen käyttöön. Yhteistoiminnallisten menettelyjen osaaminen kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä, tehostaa sidosryhmien mukaanottoa ja parantaa henkilöstön sitoutumista.
Pitkäjänteinen kannattavuus edellyttää talouden, sosiaalisen ulottuvuuden ja ekologian tasapainoa. Kaikkien näiden näkökulmien kannalta sidosryhmien mukaanotto jo suunnitteluvaiheessa tuo merkittävää lisäarvoa. Erityisesti koko yrityksen henkilöstön sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin on ratkaisevan tärkeässä asemassa.
Menettelyt on kehitetty asiakaslähtöisen tuotteistamiskonseptin mukaisesti ja lopputulokset on dokumentoitu tuotekuvauksiksi. Asiantuntijapalvelun tuotteistamisessa on lähdetty asiakkaan ongelmasta, haettu siihen ratkaisumallia ja kuvattu ratkaisumalli tuotekuvauksena. Palvelutuotetta on sen jälkeen testattu ja arvioitu, jonka jälkeen seuraa jatkuvan parantamisen osuus ratkaisumallin jatkokehittämisen avulla. Ratkaisumallia etsittäessä on perehdytty sekä vastuulliseen liiketoimintaan että strategiseen johtamiseen.
Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen helpottaa palvelun ostamista ja myymistä, koska tuotekuvauksista selviää palvelun sisältö. Tuotekuvauksesta näkyy toimintamalli ja asiakasyritykselle räätälöinti tapahtuu sisällön kohdentamisella asiakasyrityksen tilanteen ja tarpeen mukaan.
Kehitetyt asiantuntijapalvelutuotteet sopivat strategiseen suunnitteluun, toiminnan kehittämiseen ja strategian jakamiseen organisaatiossa. Yhteistoiminnalliset, osallistavat menettelyt korostavat vastuullisen liiketoiminnan sosiaalisen ulottuvuuden näkökulmaa. Menettelyt ovat olleet koekäytössä hyvin kokemuksin ja ne ovat valmiit kaupalliseen käyttöön. Yhteistoiminnallisten menettelyjen osaaminen kehittää organisaatioiden välistä yhteistyötä, tehostaa sidosryhmien mukaanottoa ja parantaa henkilöstön sitoutumista.
Pitkäjänteinen kannattavuus edellyttää talouden, sosiaalisen ulottuvuuden ja ekologian tasapainoa. Kaikkien näiden näkökulmien kannalta sidosryhmien mukaanotto jo suunnitteluvaiheessa tuo merkittävää lisäarvoa. Erityisesti koko yrityksen henkilöstön sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin on ratkaisevan tärkeässä asemassa.