Liikunta ryhmäytymisen tukena esiopetusikäisille lapsille
Sipilä, Hilma (2018)
Sipilä, Hilma
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822208
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tarkoitus saada tietoa, miten liikunnallisten tuokioiden avulla voidaan tukea ja vahvistaa ryhmäytymistä lapsi ryhmässä. Ja tätä kautta ryhmän ryhmähenkeä ja hyvinvointia. Mikä kaikki vaikuttaa ryhmäytymiseen ja kehitykseen. Tarkoitus oli tuoda ryhmän kasvattajille uusia toimintatapoja ryhmäytymiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Isona osana oli ryhmä ja sen sisällä olevat asiat, eli pienryhmätoiminta, ryhmän kehitysvaiheet, roolit ja dynamiikka. Nämä kaikki on tärkeitä kokonaisuuksia sisältää, jotta toiminta varhaiskasvatuksessa olisi kokonaisvaltaista lasta kehittävää toimintaa.
Toiminnallisen osuuden pidin Rauman Touhulan päiväkodissa. Ryhmä, jossa toiminnan pidin oli Temppukarhut, jossa on päiväkodin esiopetusikäiset lapset, joille toiminnan järjestin. Esiopetusryhmässä lapsia oli seitsemän. Liikunnallisten toimintatuokioiden nimi oli; Tähtikerho, jossa vahvistettiin pienryhmän ryhmäytymistä. Kerho kertoja oli neljä kappaletta, kestoltaan kerho kerta kesti noin 40min. Toimintakertojen teemat olivat; ketä me olemme, meidän lempijutut, mitä me osaamme ja meidän huippuryhmä.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa havainnoimalla toimintaan osallistuvaa ryhmää, eli heidän toimintaa liikunnallisissa tuokioissa. Miten lapset kuuntelevat toisiaan, ottavat kontaktia toisiinsa, tekevät yhteistyötä ja auttavat toisiaan oli tärkeitä havainnoinnin kohteita ja vahvistettavia asioita, jotta ryhmä toimisi.
Teoria tietoa keräsin erilaisten lähteiden avulla, joka tuki toimintaa. Vahvistaakseni kasvattajien ymmärrystä siitä, että toimivan ryhmän eteen on tehtävä töitä, oli arviointi lomake, jossa he joutuivat itsekin pohtimaan ryhmäytymistä ja tuokion sopivuutta aiheeseen. Opinnäytetyö vahvisti kasvattajan tärkeää roolia varhaiskasvatuksessa. Olemalla aidosti läsnä ja luova pääsee pitkälle lasten kanssa toimiessa. Muistaen ryhmäytymisen jatkuvuuden, jotta ryhmäläisillä olisi turvallinen olo koko toiminnan aikana. Kun ryhmä toimii, on arki sujuvaa ja kaikkia osapuolia palvelevaa.
Toiminnallisen osuuden pidin Rauman Touhulan päiväkodissa. Ryhmä, jossa toiminnan pidin oli Temppukarhut, jossa on päiväkodin esiopetusikäiset lapset, joille toiminnan järjestin. Esiopetusryhmässä lapsia oli seitsemän. Liikunnallisten toimintatuokioiden nimi oli; Tähtikerho, jossa vahvistettiin pienryhmän ryhmäytymistä. Kerho kertoja oli neljä kappaletta, kestoltaan kerho kerta kesti noin 40min. Toimintakertojen teemat olivat; ketä me olemme, meidän lempijutut, mitä me osaamme ja meidän huippuryhmä.
Opinnäytetyössä kerättiin tietoa havainnoimalla toimintaan osallistuvaa ryhmää, eli heidän toimintaa liikunnallisissa tuokioissa. Miten lapset kuuntelevat toisiaan, ottavat kontaktia toisiinsa, tekevät yhteistyötä ja auttavat toisiaan oli tärkeitä havainnoinnin kohteita ja vahvistettavia asioita, jotta ryhmä toimisi.
Teoria tietoa keräsin erilaisten lähteiden avulla, joka tuki toimintaa. Vahvistaakseni kasvattajien ymmärrystä siitä, että toimivan ryhmän eteen on tehtävä töitä, oli arviointi lomake, jossa he joutuivat itsekin pohtimaan ryhmäytymistä ja tuokion sopivuutta aiheeseen. Opinnäytetyö vahvisti kasvattajan tärkeää roolia varhaiskasvatuksessa. Olemalla aidosti läsnä ja luova pääsee pitkälle lasten kanssa toimiessa. Muistaen ryhmäytymisen jatkuvuuden, jotta ryhmäläisillä olisi turvallinen olo koko toiminnan aikana. Kun ryhmä toimii, on arki sujuvaa ja kaikkia osapuolia palvelevaa.