ISBAR-raportointi : ISBAR-toimintamallin jalkauttaminen terveyskeskuksen hoitohenkilökunnalle
Hietakangas, Elisa; Koskinen, Sini; Ruusuvuori, Tuulia (2018)
Hietakangas, Elisa
Koskinen, Sini
Ruusuvuori, Tuulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822234
Tiivistelmä
ISBAR-raportointimenetelmä on strukturoitu raportoinnin työkalu. ISBAR-raportointimenetelmästä on kehitetty muistilista, jonka avulla potilaan hoitoon liittyvä tieto siirtyy tiiviissä kokonaisuudessa raportin yhteydessä. Tiedon onnistuneella siirtymisellä varmistetaan hoidon jatkuvuus, ja tämän avulla ylläpidetään potilasturvallisuutta. ISBAR-raportointia käytetään mm. vuoron vaihdon yhteydessä, konsultaatiossa ja potilaan luovutuksessa uuteen hoitopaikkaan käyttäen muistilistaa raportoinnin tukena.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ISBAR-raportoinnista koulutustilaisuus terveyskeskuksen hoitohenkilökunnalle. Koulutustilaisuus rakennettiin kirjallisuuden, sähköisten lähteiden ja havainnointikäynnin pohjalta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mikä ISBAR-raportointi on, miten menetelmää käytetään raportoinnissa, kuinka uusi menetelmä otetaan käyttöön työssä ja millainen on hyvä koulutustilaisuus. Tavoitteena oli lisätä tietoutta ISBAR-raportoinnin käytöstä ja kouluttaa hoitohenkilökuntaa käyttämään kyseistä menetelmää.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeisessä osassa oli koulutustilaisuuden toteuttaminen. Koulutus pohjautui sairaanhoitajaliiton valmiiseen materiaaliin. Lähes kaikki koulutukseen osallistuneet tiesivät ISBAR-raportoinnista, mutta heille ei ollut selkeää, kuinka sitä sovelletaan käyttöön. Suhtautuminen ISBAR-raportointimenetelmään oli positiivista, ja sen käytön toivottiin juurtuvan henkilöstön käyttöön.
Osa hoitohenkilöstöstä noudatti raportoidessaan osia ISBAR-raportointimenetelmästä ja heillä oli käsitys, mikä ISBAR on, mutta raportointimenetelmän kokonaisvaltaisessa käyttöönotossa oli puutteita. Toimintaehdotuksina esitettiin muistikorttien käyttöä, koulutuksia ja kirjallista materiaalia. Näiden avulla raportointi selkenee ja yhtenäistyy, ja lisää potilasturvallisuutta tätä kautta. Työskentelytavan muutos voidaan kokea mahdollisuutena tai uhkana. Kummassakin tapauksessa lähtökohtana on luopua vanhasta ja tutusta. Muutokseen liittyy yleensä enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita, vaikka muutos lopulta johtaisikin positiivisiin seurauksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ISBAR-raportoinnista koulutustilaisuus terveyskeskuksen hoitohenkilökunnalle. Koulutustilaisuus rakennettiin kirjallisuuden, sähköisten lähteiden ja havainnointikäynnin pohjalta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mikä ISBAR-raportointi on, miten menetelmää käytetään raportoinnissa, kuinka uusi menetelmä otetaan käyttöön työssä ja millainen on hyvä koulutustilaisuus. Tavoitteena oli lisätä tietoutta ISBAR-raportoinnin käytöstä ja kouluttaa hoitohenkilökuntaa käyttämään kyseistä menetelmää.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeisessä osassa oli koulutustilaisuuden toteuttaminen. Koulutus pohjautui sairaanhoitajaliiton valmiiseen materiaaliin. Lähes kaikki koulutukseen osallistuneet tiesivät ISBAR-raportoinnista, mutta heille ei ollut selkeää, kuinka sitä sovelletaan käyttöön. Suhtautuminen ISBAR-raportointimenetelmään oli positiivista, ja sen käytön toivottiin juurtuvan henkilöstön käyttöön.
Osa hoitohenkilöstöstä noudatti raportoidessaan osia ISBAR-raportointimenetelmästä ja heillä oli käsitys, mikä ISBAR on, mutta raportointimenetelmän kokonaisvaltaisessa käyttöönotossa oli puutteita. Toimintaehdotuksina esitettiin muistikorttien käyttöä, koulutuksia ja kirjallista materiaalia. Näiden avulla raportointi selkenee ja yhtenäistyy, ja lisää potilasturvallisuutta tätä kautta. Työskentelytavan muutos voidaan kokea mahdollisuutena tai uhkana. Kummassakin tapauksessa lähtökohtana on luopua vanhasta ja tutusta. Muutokseen liittyy yleensä enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita, vaikka muutos lopulta johtaisikin positiivisiin seurauksiin.