Päällystyksen kuivatuksen optimointi
Karppanen, Miia (2018)
Karppanen, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia erään kartonkitehtaan päällystysosan kuivatuksen optimointia mottlingin ja IGT-pintalujuuden kannalta. Vuonna 2017 kartonkitehtaalle investoitiin pintapäällystysasemalle tehokas infrakuivain, jonka optimaalisia ajo-olosuhteita ei ollut testattu vielä koeajoin. Kirjallisen osuuden ja operaattoreiden kokemusten perusteella tässä työssä tehtiin tutkimus päällysteen kuivatusparametreistä sekä niiden vaikutuksia lopputuotteen laatuun. Koeajoja suoritettiin yhteensä neljä ja koepisteitä tuli 18 kappaletta. Koepisteistä mitattiin laboratoriossa IGT-pintalujuudet, minkä jälkeen koepisteiden arkit lähetettiin painettavaksi Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy:lle. Painetut arkit arvioitiin visuaalisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen laboratoriohenkilökunnan avustuksella.
Infralla tehdyissä koeajoissa huomattiin tehokkaan kuivatuksen ja kahden ylimmän poltinrivistön käytön parantavan IGT-pintalujuutta. Koeajo tehtiin nopealla koneen nopeudella, joten kyseinen tulos ei ole pätevä hitaammilla nopeuksilla, jolloin tehokas päällysteen kuivaaminen voi aiheuttaa jähmepisteen saavuttamisen liian varhain. Suurteholeijuilla lämpötilan laskeminen paransi IGT-pintalujuutta. Matalammalla lämmöllä pinta jää huokoisemmaksi, jolloin seuraava kerros tarttuu paremmin kiinni ja lujuus paranee. Painetuissa arkeissa ei ilmennyt missään koepisteessä mottlingia. Niiden painojälki oli hyvää ja niin tasalaatuista, ettei niitä saatu paremmuusjärjestykseen visuaalisissa arvioinneissa.
Suurteholeijuilla on totuttu pitämään turhan korkeita lämpötiloja, joten operaattoreita tulisi tiedottaa ja asianmukaisesti ohjeistaa tämän suhteen. Matalammat lämmöt suurteholeijuilla parantavat IGT-pintalujuuden lisäksi energiatehokkuutta. Koeajojen perusteella todettiin, että kuivatuskapasiteettia on reilusti ja sen ajomahdollisuudet ovat laajat ilman vaikutuksia ajettavuuteen tai painojälkeen. Kuivatuskapasiteetin riittävyys mahdollistaisi tulevaisuudessa esimerkiksi koneen nopeuden nostoa tai päällysteen kuiva-ainepitoisuuden nostoa. Tutkimus jättää avoimeksi jatkotutkimusta varten kysymyksen suurteholeijujen puhallusnopeuksien muutoksien vaikutuksista sekä infra 8:n lämpötilojen muutoksien vaikutuksista kahdella ylimmällä poltinrivistöllä.
Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta versiosta.
Infralla tehdyissä koeajoissa huomattiin tehokkaan kuivatuksen ja kahden ylimmän poltinrivistön käytön parantavan IGT-pintalujuutta. Koeajo tehtiin nopealla koneen nopeudella, joten kyseinen tulos ei ole pätevä hitaammilla nopeuksilla, jolloin tehokas päällysteen kuivaaminen voi aiheuttaa jähmepisteen saavuttamisen liian varhain. Suurteholeijuilla lämpötilan laskeminen paransi IGT-pintalujuutta. Matalammalla lämmöllä pinta jää huokoisemmaksi, jolloin seuraava kerros tarttuu paremmin kiinni ja lujuus paranee. Painetuissa arkeissa ei ilmennyt missään koepisteessä mottlingia. Niiden painojälki oli hyvää ja niin tasalaatuista, ettei niitä saatu paremmuusjärjestykseen visuaalisissa arvioinneissa.
Suurteholeijuilla on totuttu pitämään turhan korkeita lämpötiloja, joten operaattoreita tulisi tiedottaa ja asianmukaisesti ohjeistaa tämän suhteen. Matalammat lämmöt suurteholeijuilla parantavat IGT-pintalujuuden lisäksi energiatehokkuutta. Koeajojen perusteella todettiin, että kuivatuskapasiteettia on reilusti ja sen ajomahdollisuudet ovat laajat ilman vaikutuksia ajettavuuteen tai painojälkeen. Kuivatuskapasiteetin riittävyys mahdollistaisi tulevaisuudessa esimerkiksi koneen nopeuden nostoa tai päällysteen kuiva-ainepitoisuuden nostoa. Tutkimus jättää avoimeksi jatkotutkimusta varten kysymyksen suurteholeijujen puhallusnopeuksien muutoksien vaikutuksista sekä infra 8:n lämpötilojen muutoksien vaikutuksista kahdella ylimmällä poltinrivistöllä.
Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta versiosta.