Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valintoja, politiikkaa ja sukupuolta : "naissäveltäjä" kaanonissa ja opinnäytetyökonsertissa

Ojala, Sini (2010)

 
Avaa tiedosto
Sini_Ojala.pdf (496.5Kt)
Lataukset: 


Ojala, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111046
Tiivistelmä
Opinnäytekonserttini piti sisällään seitsemän naisen säveltämiä lauluja. Kirjallinen työni lähti siitä oivalluksesta, että en ole koskaan aiemmin laulanut naisten sävellyksiä. Kiinnostuin siitä, miksi naisten sävellystyö on jäänyt vähemmälle huomiolle. Miksi tunnemme esimerkiksi säveltäjä Felix Mendelssohnin (1809-1847) paremmin kuin hänen sisarensa säveltäjä Fanny Henselin (1805–1847)?

Lauloin opinnäytetyökonsertissani lauluja standardina pidetyn ohjelmiston ulkopuolelta. Työni toinen luku käsittelee ohjelmiston suhteen tekemiäni valintoja.

Kolmannessa luvussa lähestyn naisten säveltämisen historiaa tapaustutkimuksena. Romantiikan ajan säveltäjien (Fanny Hensel, Clara Schumann 1819–1896, Alma Mahler 1879–1964) säveltämiseen vaikuttivat tyttöjen koulutuksen ihanteet ja perheen antama tuki sävellysten julkaisemiselle. Säveltäjä Helvi Leiviskän (1902–1982) sävellysten saaman vastaanoton kautta tutkin käsityksiä ”naisellisesta musiikista”. Nykysäveltäjien Kaija Saariahon (1952-), Pauliina Isomäen (1964-) ja Sanna Kolan (1981-) yhteydessä käy ilmeiseksi, että sukupuolen sijaan säveltäjyyttä määrittelevät nykyisin monet muut tekijät.

Neljännessä luvussa käsittelen poliittisia arvoasetelmia, joille laulettu ohjelmisto perustuu. Arvostukset eivät synny tyhjiössä, vaan niitä muokataan aktiivisesti. Naiset ovat jääneet länsimaisen taidemusiikin kaanonin ulkopuolelle, koska he eivät ole useinkaan kuuluneet kulttuurin valtaapitävien eliittiin. Konserteissa laulettua ja laulutunneilla opetettua ohjelmistoa määrittelevät kurssitutkintovaatimukset. Puran myös osiin hankalaa käsitettä ”naissäveltäjä” ja pohdin sukupuolen merkitystä sävellystyössä.

Valinnat, politiikka ja sukupuoli korostuvat siinä, miten vallitsevaa tilannetta voi muuttaa. Tulevissa konserteissani ja laulunopettajan työssä voin omilla valinnoillani vaikuttaa siihen, että naisten säveltämää musiikkia kuullaan enemmän.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste