Insamling, bearbetning och visualisering av användningsdata för en webbapplikation
Boholm, Niclas (2018)
Boholm, Niclas
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822216
Tiivistelmä
Många företag har tillgång till stora mängder data som kunde utnyttjas bland annat för att få en djupare förståelse för hur företaget presterar eller för att kartlägga kundernas behov. I arbetet ges läsaren en översikt över vad Business Intelligence är, hur man definierar nyckeltal och vilken roll datavisualisering har då man presenterar data. Uppdragsgivaren var i behov av en tjänst som gör det enkelt att se statistik på användningen av Smart Break hos kunderna. Smart Break är en webbapplikation som erbjuds av uppdragsgivaren och fungerar som en lösning för pausgymnastik på arbetsplatser och läroanstalter. Hittills har man varit tvungen att logga in som administratör separat till alla kundinstanser för att se statistik på användningen av Smart Break hos kunden ifråga. Syftet med den praktiska delen av arbetet är att beskriva och motivera utvecklingen av en teknisk lösning som uppfyller uppdragsgivarens krav på tjänsten. Arbetet är avgränsat till en deskriptiv nivå, vilket innebär att varken prediktiva eller preskriptiva lösningar har implementerats. Slutprodukten är en webbtjänst i form av en instrumentbräda som gör det enkelt att se statistik på användningen av Smart Break hos kunderna. Utöver de preliminära kravspecifikationerna implementerades även annan typ av funktionalitet i form av bland annat ett gränssnitt för hantering av kundinstanser, samt statistik för sociala medier. Slutprodukten uppfyller uppdragsgivarens krav och anses som ett ändamålsenligt verktyg som ger en insikt i hur aktivt Smart Break används hos kunderna. Med hjälp av tjänsten får uppdragsgivaren bland annat reda på när en kund behöver kontaktas för eventuell konsultation. I arbetet beskrivs även hur instrumentbrädan kommer att vidareutvecklas i framtiden. Det finns redan planer på att återanvända instrumentbrädan för att utveckla en motsvarande tjänst för återförsäljare, så att de kan följa upp sin kundstatistik. Det visade sig vara bra att tjänsten byggdes upp från grunden, eftersom framtidsplanerna för instrumentbrädan högst antagligen inte kunde förverkligas med ett färdigt system. Many companies have access to large amounts of data that could be used in order to get a deeper understanding of how the company performs or what the customer needs. The reader is provided with information about what Business Intelligence is, how key performance indicators are defined, and what the role of data visualization is when presenting data. The commissioner needed a one-stop solution for the Smart Break web application statistics, covering all customers. Smart Break is a wellness solution for workplaces and educational institutions. The administrator has up until now been required to log in to each customer instance separately in order to view statistics regarding the usage of Smart Break. The purpose of the technical part of this thesis, is to describe and motivate the process of developing a dashboard that solves the problem described according to the requirements provided by the commissioner. This work is delimited to a descriptive level, which means that no predictive, nor prescriptive functionality has been implemented. The final product is a web service in shape of a dashboard, that makes it easy to get access to statistics regarding the usage of Smart Break among the customers. Besides the preliminary requirements for this project, further functionality was also implemented. An interface that enables the administrator to manage the software version for each customer instance, and statistics for social media, are some of the features that were implemented besides the preliminary requirements. The final product meets the requirements provided by the commissioner, and the product is considered as a crucial tool that provides an insight in how actively Smart Break is used among customers. Using this service, the commissioner gets for instance the information that is required for determining when a customer needs eventual consultation. Future development of the dashboard is also discussed in this thesis. There are already plans for reusing the dashboard to develop another similar service for resellers, in order to give them access to statistics regarding their customers. It turned out to be beneficial to develop this service from scratch, since the features needed in the future would most likely not be supported by an available system.