Kahvila Pilvilinnan asiakaslähtöinen kehittäminen
Okker, Susanna (2010)
Okker, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää Kahvila Pilvilinnaa asiakaslähtöisesti. Työ antaa Pilvilinnan kehittämistä varten suuntaviivoja ja ideoita. Yrityksissä ja muissa organisaatioissa tehtävän kehittämistyön merkitys on nopeasti kasvanut. Ympäröivä maailma muuttuu yhä nopeammin, ja myös yritysten täytyy yrittää pysyä kehityksessä mukana. Tampere on nykyisellään väestöltään ja työpaikoiltaan yksi Suomen nopeimmin kehittyvistä alueista. Kahvila Pilvilinna sijaitsee Tampereella, tasokkaan ravintolan alakerrassa näköalatornissa. Kahvilan sijainti antaa laajoja mahdollisuuksia ja haasteita erilaisille kehittämisideoille.
Tässä opinnäytetyössä esitetään kehittämistyön kohteelle Kahvila Pilvilinnalle erilaisia ideoita kehittämistyönmenetelmiä käyttäen, monipuolisen teoria pohjalta. Työstä löytyy Särkänniemen ja Näsinneulan historiaa sekä Särkänniemen toiminnan politiikkaa. Markkinoinninteorian pohjalta tarkastellaan Pilvilinnan tämän päivän vahvuuksia ja heikkouksia, sekä tulevaisuuden mahdollisuuksia. Erilaisten kahviloiden ja cocktailbaarien liikeideoista ja tuotevalikoimista poimittiin kyseisten yritysten painottamia liiketoiminnassa tärkeitä asioita, joista etsittiin suuntaa kehittämisehdotuksille benchmarkinginkeinoin. Toimintaympäristön muutoksia on tutkittu Tampereen ja ravintola-alan tutkimuksiin ja tilastoihin tutustuen. Kahvila Pilvilinnan asiakkaille teetetyn kyselyn pohjalta on kerätty tietoa tämän hetkisestä asiakaskunnasta, sekä heidän mieltymyksistään ja kokemuksistaan Pilvilinnan tuotevalikoimasta. Särkänniemen henkilökunnan haastattelulla työlle on haettu käytännönläheisyyttä ja kahvilan välittömässä läheisyydessä työskentelevien ammattilaisten tietoa ja mielipiteitä opinnäytetyön tekijän ideoiden tueksi kahvilan kehittämistä varten.
Opinnäytetyön lopussa esitetään kehittämiskohteelle kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset ovat suuntaa antavia malleja, joista on mahdollista poimia erilaisia ideoita Kahvila Pilvilinnan toimintaa kehitettäessä.
Tässä opinnäytetyössä esitetään kehittämistyön kohteelle Kahvila Pilvilinnalle erilaisia ideoita kehittämistyönmenetelmiä käyttäen, monipuolisen teoria pohjalta. Työstä löytyy Särkänniemen ja Näsinneulan historiaa sekä Särkänniemen toiminnan politiikkaa. Markkinoinninteorian pohjalta tarkastellaan Pilvilinnan tämän päivän vahvuuksia ja heikkouksia, sekä tulevaisuuden mahdollisuuksia. Erilaisten kahviloiden ja cocktailbaarien liikeideoista ja tuotevalikoimista poimittiin kyseisten yritysten painottamia liiketoiminnassa tärkeitä asioita, joista etsittiin suuntaa kehittämisehdotuksille benchmarkinginkeinoin. Toimintaympäristön muutoksia on tutkittu Tampereen ja ravintola-alan tutkimuksiin ja tilastoihin tutustuen. Kahvila Pilvilinnan asiakkaille teetetyn kyselyn pohjalta on kerätty tietoa tämän hetkisestä asiakaskunnasta, sekä heidän mieltymyksistään ja kokemuksistaan Pilvilinnan tuotevalikoimasta. Särkänniemen henkilökunnan haastattelulla työlle on haettu käytännönläheisyyttä ja kahvilan välittömässä läheisyydessä työskentelevien ammattilaisten tietoa ja mielipiteitä opinnäytetyön tekijän ideoiden tueksi kahvilan kehittämistä varten.
Opinnäytetyön lopussa esitetään kehittämiskohteelle kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset ovat suuntaa antavia malleja, joista on mahdollista poimia erilaisia ideoita Kahvila Pilvilinnan toimintaa kehitettäessä.